Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni.nr:2311426.
Scheepstype:Tankduwbak – type IV.
Bouwjaar:1962.
Bouwwerf:Scheepswerf- en Machinefabriek Boele NV in Bolnes.
Bouwnummer:1005.
Afmetingen:74.02 x 11.17 x 3.02.
Tonnage / Inhoud:1949 / 2626.
Aantal tanks:14, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:300 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:VOTANK 9.
Bijzonderheden:Stapelloop: 11-12-1962.
Proefvaart: 17-12-1962.
Overdracht: 17 – 12-1962.
Proefvaart met de duwboot STORMVOGEL.
Voorzien van een bemanningsverblijf op het achterschip. Oorspronkelijk gebouwd om met de VOTANK 9 en de duwboot STORMVOGEL (1) een duweenheid te vormen. In 1983 tijdelijk opgelegd. Daarna zonder bemanning (bakkenschipper) ingezet als duwbak voor de KRAANVOGEL.
Levensloop:Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 22-03-1985 verkocht aan Sleep- en duwvaartbedrijf Ant. Kooren in Rozenburg en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als VOTANK 10 in de Van Ommeren tonnage blijven varen.

Op 30-07-1985 verkocht aan Scheepvaartmaatschappij J. Oudakker BV in Giessenburg en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als VOTANK 10 in de Van Ommeren tonnage blijven varen. Op 02-11-1987 verkocht aan Sybesma Beheer BV in Nigtevecht en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als VOTANK 10 in de Van Ommeren tonnage blijven varen. Op 08-03-1990 verkocht aan W. Walsma in Spijkenisse en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als VOTANK 10 in de Van Ommeren tonnage blijven varen.
Op 10-02-1992 verkocht aan Kanoha BV in Rotterdam en hernoemd in HUNTER I. Op 11-09-1992 verkocht aan de Antwerpse Tankrederij BvbA in Antwerpen en hernoemd in CAPADI I. Daarna onbekend.
De tankduwbakken VOTANK 9 en VOTANK 10 tijdens hun technische proefvaart op de Nieuwe Maas in Rotterdam op 17 december 1962, geduwd door de duwboot STORMVOGEL. De ijzige winter van 1962/1963 heeft zich reeds aangediend getuige het vele drijfijs op de rivier. Foto: T. Kroeze (Archief Van Ommeren) – met dank.
De tankduwbakken VOTANK 9 en VOTANK 10, onder de Willemsspoorbrug in Rotterdam tijdens hun technische proefvaart op de Nieuwe Maas op 17 december 1962. Foto: T. Kroeze (Archief Van Ommeren) – met dank.