Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI.nr:Onbekend.
Scheepstype:Motortankschip – Pompboot.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Scheepswerf Smith in …
Afmetingen – Laadvermogen:23.12 x 4.70 x 1.60 – 34 ton.
Voortstuwing:75 pk Modag.
Betekenis Naam:Naar de P van Phs. en de bij Van Ommeren gebruikelijke IA op het einde van de scheepsnaam.
Bijzonderheden:Gebouwd als motorvrachtschip voor het vervoer van melk in bussen. Door Van Ommeren uitgerust met een 165 pk Deutz pompmotor voor aandrijving van een ladingpomp van 300 cbm/uur en tevens voorzien een losse ladingtank van 34 ton.
De PIA werd ingezet in de haven van Mannheim en later in Frankfurt en gebruikt om de nog in dienst zijnde sleepschepen, die nog waren uitgerust met stoompompen, te lossen. Stoom van de wal werd niet meer geleverd en stoomsleepboten bestonden niet meer. Nadat de laatste sleepschepen waren opgelegd werd de PIA in 1974 ingezet bij het overnemen van ladingresten aan de Strekdam, welke gelost werden bij Booy Clean in de Geulhaven. Na een ernstige oliespill met crude-oil opgelegd in de Bakkerskil en daarna verkocht.
Levensloop:In 1969 aangekocht en in 1977 verkocht naar Firma Langeberg in Amsterdam. Daarna onbekend.
De pompboot PIA langszij van wat één van de laatste sleeptankschepen van de
Van Ommeren vloot moet zijn. Wellicht de LIMBURGIA, GELRIA of TUBANTIA.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
De pompboot PIA langszij van wat één van de laatste sleeptankschepen van de
Van Ommeren vloot moet zijn. Wellicht de LIMBURGIA, GELRIA of TUBANTIA.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.