Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI.nr:2303969.
Scheepstype:Motortankschip – Pompboot.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Scheepswerf O. Smit in Stadskanaal.
Afmetingen – Laadvermogen:23.12 x 4.70 x 1.45 – 78 ton.
Voortstuwing:50 pk Nering Bögel. (Deventer IJzergieterij en Machinefabriek voorheen J.L. Nering Bögel en Co NV).
Betekenis Naam:Naar de P van Phs. en de bij Van Ommeren gebruikelijke IA op het einde van de scheepsnaam.
Bijzonderheden:Gebouwd als motorvrachtschip in opdracht van R. van Wijk in Deventer en als BURGEMEESTER VAN HUMALDE VAN EYZINGA (toenmalig burgermeester van Deventer) in de vaart gekomen.
In 1929 in gebruik genomen voor het transport van melk in bussen.

Door Van Ommeren uitgerust met een 165 pk Deutz pompmotor voor aandrijving van een ladingpomp van 300 cbm/uur en voorzien een losse ladingtank van 34 ton.
Tevens hermotoriseerd met een 75 pk Modag dieselmotor (Motoren Fabrik Darmstadt AG).
De PIA werd ingezet in de haven van Mannheim en later in Frankfurt en gebruikt om de nog in dienst zijnde sleepschepen, die nog waren uitgerust met stoompompen, te lossen. Stoom van de wal werd niet meer geleverd en stoomsleepboten bestonden niet meer. Nadat de laatste sleepschepen waren opgelegd werd de PIA in 1974 ingezet bij het overnemen van ladingresten aan de Strekdam, welke gelost werden bij Booy Clean in de Geulhaven. Na een ernstige oliespill met crude-oil opgelegd in de Bakkerskil en daarna verkocht.
Levensloop:Gebouwd als motorvrachtschip in opdracht van R. van Wijk in Deventer en als BURGEMEESTER VAN HUMALDE VAN EYZINGA (toenmalig burgermeester van Deventer) in de vaart gekomen.
Op 05-01-1929 verkocht aan Fabriek en Melkproducten der Vereenigde Zuivelbereiders NV
(de Rotterdamse Melk Inrichting R.M.I)
in Rotterdam en hernoemd in V.Z. 5 en in gebruik genomen voor het transport van melk in bussen.
Op 15-01-1929 overgeschreven naar de Deventer IJzergieterij en Machinefabriek voorheen J.L. Nering Bögel en Co NV in Deventer. Niet hernoemd.
In 1933 terug overgeschreven naar Fabriek en Melkproducten der Vereenigde Zuivelbereiders NV (de Rotterdamse Melk Inrichting R.M.I) in Rotterdam en niet hernoemd.
In 1968 verkocht aan G. Tromp (Scheepshandelaar) en niet hernoemd.

In 1969 aangekocht door Phs. van Ommeren Binnentankvaart NV in Rotterdam en hernoemd in PIA.
In 1977 verkocht naar Firma Langeberg in Amsterdam. Daarna onbekend.
De pompboot PIA langszij van wat één van de laatste sleeptankschepen van de
Van Ommeren vloot moet zijn. Wellicht de LIMBURGIA, GELRIA of TUBANTIA.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
De pompboot PIA langszij van wat één van de laatste sleeptankschepen van de
Van Ommeren vloot moet zijn. Wellicht de LIMBURGIA, GELRIA of TUBANTIA.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.