Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI.nr:2002481.
Scheepstype:Dekschuit, zonder eigen voortstuwing.
Bouwjaar:1912.
Bouwwerf:Scheepswerf Wed. K. Bouwer in Zaandam.
Afmetingen:20.85 x 4.50 x 1.55.
Voortstuwing:Geen.
Betekenis Naam:Naar het Latijnse Auxilium, wat hulp of bijstand betekend.
Bijzonderheden:Bij Van Ommeren uitgerust met een kraan met een hijsvermogen van 1000 kg, een luchtcompressor met een werkdruk van 8,4 bar en een luchtcompressor met een werkdruk van 30 bar. Verder voorzien van een (dekwas)-pomp van 18 cbm/uur. Eén en ander aangedreven door een 30 pk Petter hulpmotor. Laadvermogen 49 ton.
Levensloop:In 1912 gebouwd in opdracht van M. de Vries in Amsterdam als motordekschuit met voor- en achterroef en machinekamer, aangedreven door een 18 pk Kromhout en als ANNIE in de vaart gekomen. In 19.. verkocht aan Lijempf NV in Amsterdam en hernoemd in LIJEMPF IV. In 19.. hernoemd in VERBLIFA I. Tijdens de Tweede Wereldoorlog in beslag genomen door de Duitse Kriegsmarine. In 1950 toegewezen aan Firma J.L,H Smits & Co in Amsterdam en opnieuw gebrand onder nummer 2481 B Amsterdam 1950 (2002481) en als motordekschuit PERMANENT I in de vaart gekomen. Op 30-03-1956 verkocht aan Vof Stolk’s Handelsonderneming in Hendrik Ido Ambacht en niet hernoemd. Op 14-05-1956 verkocht aan Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en op 01-03-1957 hernoemd in AUXILIA. In mei 1961 afgevoerd van de sterkte en waarschijnlijk gesloopt.
Het werkscheepje AUXILIA langszij het sleeptankschip GELRIA. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het werkscheepje AUXILIA op sleeptouw aan de Strekdam. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.