Zaterdag 2 november (1946 – redactie) was het voor het bedrijf een zeer belangrijke dag. Voort het eerst sedert de bevrijding liep er een nieuw motortankschip van stapel, de AUSTRALIA. Het schip is gebouwd bij de NV C. van der Giessen en Zonen’s Scheepswerven te Krimpen a/d IJssel en vermeldingswaard is dat dit het eerste schip is dat op die werf werd te water gelaten sedert de bevrijding. In mei van dit jaar werd met de bouw van dit schip begonnen. Vóór de oorlog zouden wij hier lang niet zo trots zijn geweest, doch wanneer men in aanmerking neemt de vernielingen en het weghalen van de machines der werf door den bezetter, het tekort aan arbeidskrachten en de moeilijkheden bij den aanvoer van materiaal, dan past hier zeer zeker een woord van hulde voor de directie en personeel van de werf. Des morgens om 9 uur gingen enige leden der directie en een deel van het personeel met de PIA van de Westerkade naar de werf. Het weer was koud en nevelig, doch dit mocht aan de stemming niets afdoen. Na aankomst werd eerst het schip bekeken. Speciaal aan de bemanningsverblijven is aandacht geschonken. De schipperswoning is zeer ruim en behoorlijk hoog opgebouwd. Bij binnenkomst is de keuken links en rechts een grote zitkamer. Daarachter 2 slaapvertrekken. Voorts is er een douchecel gemaakt, wat een goede verbetering mag worden genoemd. Om 10.15 werd het schip door de echtgenote van den secretaris van de Raad van Bestuur, mevrouw Michielsen, te water gelaten en statig schoof de AUSTRALIA te water. Daarop had in de directiekamer van de werf een kleine plechtigheid plaats. Vervolgens ging het hele gezelschap weer met de PIA terug naar kantoor. Van het type AUSTRALIA staat er nog een schip op stapel (TASMANIA – redactie), terwijl, zodra het materiaal hiervoor aankomt, nog 3 van dergelijke schepen (CARPENTARIA, CAPRICORNIA, VICTORIA – redatie) zullen worden gebouwd. Moge het schip een goede en behouden vaart beschoren zijn.
Het motortankschip AUSTRALIA op de helling voor ‘groot onderhoud’. Foto: Archief Arie Lentjes.