Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

Overgenomen uit de VO Tankvaarder november 1946.

Binnen een weeks tijd, op 8 november (1946 – redactie) namelijk, gaat het tweede Van Ommeren schip van de helling bij Van der Giessen te water en ook ditmaal zorgt de PIA dat een aantal leden van ons personeel aanwezig is om deze, toch altijd weer spannende en bijzondere gebeurtenis mee te maken. Onderweg wordt gevaren door het zogenaamde ‘Suez-kanaal’, de geul, welke zich tussen de eilanden IJsselmonde en Brienenoord bevindt en waar een drietal tanklichters van ons bedrijf, zwaar verroest en in het midden doorgezakt, langs de kant liggen, allen slachtoffer van bommen tijdens de vaart in Duitsland. Op de werf zijn de 4 hellingen allen met nieuwbouw bezet, maar de 3 vlaggen, een rode, Nederlandse en een VO vlag duiden het schip aan, dat zo dadelijk de sprong zal wagen, en weldra door een aantal V.O. ers wordt wordt beklommen. Om kwart over vier gaan de arbeiders de helling langs en rammeien de stutten weg. Mevrouw Surie laat door het overhalen van een handel het laatste beletsel vallen, waarna het schip rustig het water inglijdt. De ankers schieten naar beneden en midden op de IJssel blijft het schip stil liggen. In de directiekamer van het kantoor van de Firma van der Giessen, waar men na afloop in kleine kring bijeenkomt, spreekt de directeur, de heer Pannevis, de hoop uit, dat ook dit schip, met haar nieuwe constructie, voor de rederij en voor de werf een succes zal betekenen, en brengt een dronk uit op de goede vaart. Als we langs de dijk naar huis rijden, valt de duisternis reeds in. De TASMANIA ligt aan de kant gemeerd, op de plaats, waar ze verder zal worden gereed gemaakt om zo straks in de lange rij van VO schepen de vaart op de Rijn te beginnen. Goede vaart!