Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI.nr:2312817.
Scheepstype:Motortankschip – type: III ADNR.
Bouwjaar:1961.
Bouwwerf:Rolandwerft in Bremen/Hemelingen, Duitsland.
Bouwnummer:Onbekend.
Afmetingen:89.56 x 10.02 x 3.35.
Tonnage:1609.
Aantal tanks:14.
Voortstuwing:560 pk MAN.
Eigenaar:Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van Leyland Tankers Ltd in Londen, een dochteronderneming van Mobil Oil, voor bunkerwerk in de monding van de Thames. Oorspronkelijke lengte: 51.21 meter en 499 ton met zes tanks. In 1968 aangekocht door De Haas Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en hernoemd in ARKAB. Bij scheepwerf Bodewes NV in Millingen geschikt gemaakt voor bunkerwerk in de haven van Rotterdam. In 1970 bij Scheepswerf De Waal NV in Zaltbommel verlengd naar 89.56 meter en 1609 ton met 14 tanks. In 1972 voorzien van een boegschroef, aangedreven door 220 pk Daf.
In 1975 ingebracht in De Haas-Damco Scheepvaart Maatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd.
In 1977 overgeschreven naar Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam en hernoemd in NEDLLOYD 75. In 1993 verkocht aan de Verenigde Tankrederij en hernoemd in VESSEM. In 2002 verkocht naar Almere BV in Urk en hernoemd in KLAAS DE BOER II. In augustus 2005 verkocht naar Poltrans BV in Rotterdam en hernoemd in LADY J. In 2012 verkocht naar Nigeria.