Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI.nr:2310246.
Scheepstype:Motortankschip – type: III ADNR.
Bouwjaar:1958.
Bouwwerf:Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Rotterdam.
Bouwnummer:Onbekend.
Afmetingen:89.47 x 9.50 x 2.82
Tonnage:1515.
Aantal tanks:12.
Voortstuwing:2 x 300 pk Bolnes.
Eigenaar:Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen:Onbekend.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van de Steenkolen Handelsvereeniging NV in Utrecht en als PAM 33 in de vaart gekomen. Gebouwd met de afmetingen: 79.97 x 9.46 x 2.78. met 1273 ton met 10 tanks. In 1970 overgeschreven naar Calpam BV in Utrecht en hernoemd in CALPAM 33.
In 1977 hermotoriseerd met 2 x 365 pk Caterpillar, type 3400 TA/W. In 1978 verlengd naar 89.47 x 9.50 x 2.82 en 1515 ton met 12 tanks. Tevens geschikt gemaakt voor bunkerwerk, hiervoor voorzien van een bunkergiek en een verwarmingsketel.
In 1981 ingebracht in Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam en hernoemd in NEDLLOYD 57. In 1985 hermotoriseerd met 2 x 365 pk Caterpillar, type 3408 P.C. In 1993 via Scheepsmakelaar Euromaritime BV, in het kader van de ‘oud voor nieuw’ regeling, verkocht aan Vof Tolerantie in Zwijndrecht. Lag enige tijd opgelegd in de Insteekhaven van Moerdijk en werd eind 1994, via bemiddeling van Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart BV in Rotterdam, verhuurd aan TNO in Delft voor het nemen van botsproeven op het Hollands Diep. In tegenstelling tot eerdere botsproeven met de NEDLLOYD 34, waarbij een ander schip werd aangevaren, waren deze botsproeven bedoeld om de effecten te meten naar aanvaringen met onder water gelegen objecten. Hiertoe werd in het Hollands Diep een kunstmatige hindernis gebouwd waar de NEDLLOYD 57, in een aantal ‘runs ‘ tegenaan werd gevaren. Uit de botsproeven met de NEDLLOYD 34 en de NEDLLOYD 57 werd uiteindelijk de thans veelvuldig gebruikte ‘Scheldehuid’ ontwikkeld. Na deze proeven in 1995 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland in ‘s-Gravendeel.