Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI.nr:2301506.
Scheepstype:Motortankschip – type: N – open.
Bouwjaar:1927.
Bouwwerf:Scheepswerf Vuijck NV in Capelle a/d IJssel,
Bouwnummer:Onbekend.
Afmetingen:80.43 x 9.46 x 2.59.
Tonnage:1168.
Aantal tanks:10.
Voortstuwing:2 x 430 pk Werkspoor.
Eigenaar:Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Levensloop:Gebouwd als sleepvrachtschip (1372 ton – 10 ruimen) in opdracht van A. van Oeveren in St. Philipsland en als WILHELMINA 2 in de vaart gebracht. In 1939 verkocht aan P. Gommers in Rotterdam en hernoemd in RIKA. In 1953, via Scheepsmakelaar J.H. Ooms in Streefkerk, verkocht aan W. van Driel’s Stoomboot- en Transportonderneming NV in Rotterdam en hernoemd in W. v. DRIEL 40. In 1954 bij Scheepswerf Bodewes NV in Millingen omgebouwd tot motorvrachtschip van 1284 ton met 2 x 430 pk Werkspoor en hernoemd in STAATSMIJN WILHELMINA. Voer voornamelijk met cokes van Stein naar Basel.
In 1967 verkocht aan de Damco Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en hernoemd in DAMCO 269. In 1968 geschikt voor het duwen van een omgebouwd duwvrachtschip. In 1969 werden bij Scheepswerf Hendriks NV in Dodewaard de ruimschotten verwijderd en in het volledige ruim een tankgedeelte geplaatst met 10 tanks, verdeeld door een langschot (2 x 5 tanks). Het dek werd dichtgemaakt en eenvoudig ingericht voor het transport van melasse. Nieuwe tonnenmaat: 1168 ton.
In 1975 ingebracht in De Haas-Damco Scheepvaart Maatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd.
In 1977 overgeschreven naar Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam en hernoemd in NEDLLOYD 39. Bleef voor Nedlloyd actief in het transport van melasse. In 1984 gesloopt bij Scheepssloperij Heuvelman BV in ‘s-Gravendeel.