ENI.nr: | 3310414. |
Scheepstype: | Motortankschip – type III ADNR. |
Bouwjaar: | 1958. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Bodewes NV in Millingen. |
Bouwnummer: | 530. |
Afmetingen: | 80.00 x 8.20 x 2.52. |
Tonnage: | 1048. |
Aantal tanks: | 12, zonder stoomspiralen. |
Voortstuwing: | 350 pk Bolnes. |
Eigenaar: | Nedlloyd Rijn & Binnenvaart BV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Levensloop: | Gebouwd in opdracht van Oosterschelde BV in Bergen op Zoom (Gebr. de Haas Tankvaartbedrijf) en als PURFINA 33 in de vaart gebracht. Op 21-11-1958 hernoemd in ALAMAK. Het reeds varende zusterschip met de naam ALAMAK kreeg de naam PURFINA 33 (de oorspronkelijke PURFINA 33 had namelijk geen stoomspiralen en de oorspronkelijke ALAMAK wel). Oorspronkelijk gebouwd met de afmetingen 70.00 x 8.20 x 2.42, 825 ton met 10 tanks. In 1968 verlengd naar 80.02 x 8.20 x 2.52, 1048 ton met 12 tanks. In 1975 ingebracht in De Haas – Damco Scheepvaart Maatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1977 overgeschreven naar Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam en hernoemd in NEDLLOYD 23. In 1983 verkocht aan C.A. Kornet in Werkendam en hernoemd in JOHANNA. Bij Scheepswerf De Maas NV in Heerewaarden werden het ladinggedeelte + voorschip gescheiden van het achterschip. Ladinggedeelte + voorschip werden gesloopt. Aan het resterende achterschip werd de vrachtduwbak LUCITANIA geplaatst. De LUCITANIA werd in 1961 gebouwd als vrachtduwbak VTG 112 bij Schiffswerft Ernst Menzer GmbH in Geesthacht – afmetingen: 67.87 x 8.20 x 2.50 – 1031 ton – 2 ruimen – en speciaal voor de ombouw aangekocht door C.A. Kornet. Van VTG 112 hernoemd in LUCITANIA (2204879). Tijdens de verbouwing ging Scheepswerf De Maas failliet en werd het schip afgebouwd bij Scheepswerf Van Wijk BV in Werkendam. Tijdens de afbouw, in december 1983 verkocht aan G, Bijkerk in Dordrecht en in 1984 als REXALDA in de gebracht (2205366). In september 1995 voorzien van een nieuwe aluminium stuurhut en hermotoriseerd met 650 pk Mitsubishi. In 2009 voorzien van een geheel nieuw achterschip, gebouwd bij Liepaja Shipyard in Liepaja, Letland en afgebouwd bij Scheepswerf Gelria BV in Nijmegen (86.00 x 9.50 x 2.46 – 1563 ton). Tevens hermotoriseerd met 860 pk Mitsubishi en voorzien van een Van Wijk boegschroefinstallatie, aangedreven door een 400 pk Daf Dieselmotor. In 2018 verkocht aan Vof De Bruijn in Hendrik Ido Ambacht en hernoemd in DECIBEL. Anno 2020 in de vaart. |