Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:2005621.
Scheepstype:N – open. 
Bouwjaar:1959/1960.
Bouwwerf:Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer:635.
Afmetingen:74.63 x 8.98 x 2.63. 
Tonnage / Inhoud:1063 /  
Voortstuwing:2 x 250 pk Bolnes, type 5L 
Aantal schroeven:2. 
Aantal tanks:10. 
Pompcapaciteit:Onbekend. 
Bunkergiek:Ja. 
Eigenaar:Benzine- & Petroleum Handels-maatschappij NV in Amsterdam.
Bijzonderheden:In …. hermotoriseerd met 2 x 
Levensloop:In 1990 verkocht aan Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en hernoemd in BASILIA. In 1991 verkocht aan Zwaans van den Heuvel Tankvaart BV in Dordrecht en hernoemd in DIALA. In 19xx verkocht aan Interblend BV in Vlaardingen en hernoemd in INTERBLEND. In 19xx verkocht aan J.W. van Wijnen in Rozenburg en hernoemd in ARGOS 1. In 19xx verkocht aan Alpha Bunker Service (ABS) BV in Vlaardingen en niet hernoemd. Via Alpha Bunker Service als ARGOS 1 sinds xxxx deel uitmakend van de vloot van Argos Bunkering BV in Rotterdam. In 2008 verkocht aan Frisol/Van der Linden BV in Amsterdam en hernoemd in FLORIS. In 20xx verkocht aan Juwal Dreams Marine Ltd. in Lagos, Nigeria. Als FLORIS verscheept naar Nigeria. Lokale naam in Nigeria is niet bekend.

 

De BP HOLLAND 26, tijdens één van haar eerste reizen in 1960. De voor- en achterroef staan nog keurig in de lijnolie. Wie zou toen kunnen bevroeden dat dit schip ooit in de jungle van Nigeria – Afrika terecht zou komen. Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart – met dank.

De BP HOLLAND 26 tijdens één van haar eerste reizen in 1960, hier gefotografeerd op de Nieuwe Maas. Foto: Vereniging De Binnenvaart – met dank.

De BP HOLLAND 26 maakt vast op de kop van Steiger 7/8 bij de BP Botlek Terminal in de Derde Petroleumhaven. Het is op deze foto nauwelijks te zien maar het schip heeft hier, na een zware aanvaring op de kruising Hartelkanaal/Oude Maas, een scheur van ruim twintig meter in de kop. Net als de BP HOLLAND 25 kwam de ’26’ na de reparatie terug zonder voorroef. Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart – met dank.

Het motortankschip BP HOLLAND 26 wordt geschut in de Volkeraksluis. Het is duidelijk tijdens een ijzige winter want de sluiskolk is gedeeltelijk gevuld met drijfijs. Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart – met dank.

De BP HOLLAND 26 tijdens het laden van een bunker op Steiger 5 bij de voormalige BP Botlek.

De BP HOLLAND 26 maakt vast aan de binnenkant van Wachtsteiger 3 bij de BP in de Botlek.Op tank 922 prijkt nog trots het BP embleem, maar tank 921 heeft inmiddels al een grijs vlak en een grijze rand. Vergane glorie…..

De BP HOLLAND 26, in de nieuwe groen/gele kleuren, maakt vast voor de sluis van Gaarkeuken. Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart – met dank.

Het motortankschip BASILIA, onderweg naar Schiphol met een lading vliegtuigbenzine. Van Ommeren zou het schip al snel doorverkopen, waarna het weer in de stookolie terechtkwam. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip DIALA vertrekt van het Kanaalsteiger van de Q8 aan het Hartelkanaal. Foto: Willem Keizer – met dank.

De ARGOS 1, in de wit-blauwe kleuren van J.W. van Wijnen. Wie goed kijkt ziet zowel de vlag van Van Wijnen als van Argos in de voormast en onder de ramen van de stuurhut staat reeds de naam van Argos Bunkers.

De voormalige BP HOLLAND 26 (zie foto boven), nu als ARGOS 1 opnieuw op Steiger 5 bij de voormalige BP Botlek. Aan het gele hekwerk valt af te leiden dat het hier inmiddels om Vopak Botlek Noord gaat. In de mast de vlaggen van Argos Logistic en de Alpha Bunker Service.

Ooit te water gegaan als BP HOLLAND 26, en lange tijd één van de kroonjuwelen van de BP – vloot, ligt thans weg te rotten in de delta van de Niger in Nigeria.