Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:02004536.
Scheepstype:Motortankschip – type III.
Bouwjaar:1954.
Bouwwerf:Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer:Onbekend.
Afmetingen:49.93 x 6.56 x 2.39.
Tonnage / Inhoud:448 /
Voortstuwing:240 pk Brons.
Aantal schroeven:1.
Aantal tanks:10, stoomspiralen onbekend.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Eigenaar:Benzine en Petroleum Handel Maatschappij NV in Amsterdam.
Bijzonderheden:In 1964 bij Schram Bolnes verlengd naar 59.93 meter met 12 tanks. Nieuwe tonnenmaat: 550 ton / 729 m³. In 1971 hermotoriseerd met 153 pk Scania. In 1991 omgebouwd tot smeerolietanker.
Levensloop:In 1993 verkocht aan de Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam en hernoemd in VLIST. Voer aanvankelijk exclusief voor de BP. Na het in de vaart komen van de VICTORIA en VANORA (2005/2006) overgegaan in de algemene vaart. In 2014 bij Heuvelman in s’ Gravendeel gesloopt.

 

 

 

 

De stenge winter van 1963 in beeld. Geen pretje om buiten te zijn. De matroos op het voordek zou best wel eens Aart Burghout kunnen zijn. Foto: Archief Jan Huijzer - met dank.

De stenge winter van 1963 in beeld. Geen pretje om buiten te zijn. De matroos op het voordek zou best wel eens Aart Burghout kunnen zijn. Foto: Archief Jan Huijzer – met dank.

De BP HOLLAND 20 tijdens de verlenging bij Schram Bolnes.

De BP HOLLAND 20 tijdens de verlenging bij Schram Bolnes.

 

De BP HOLLAND 20 bij het invaren van de Rozenburgse Sluis. Het schip is nog van BP maar reeds gecharterd door de VT.

De BP HOLLAND 20 bij het invaren van de Rozenburgse Sluis. Het schip is nog van BP maar reeds gecharterd door de VT.

De BP HOLLAND 20 vaart de Rozenburgse Sluis in.

De BP HOLLAND 20 vaart de Rozenburgse Sluis in.