Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2313548.
Scheepstype:N – Open.
Bouwjaar:1961.
Bouwwerf:Scheepswerf De Hoop NV in Schiedam.
Bouwnummer:onbekend.
Afmetingen:53.95 x 6.67 x 2.39.
Tonnage / Inhoud:499.
Voortstuwing:230 pk Stork.
Aantal schroeven:1.
Aantal tanks:onbekend.
Pompcapaciteit:onbekend.
Bunkergiek:Nee.
Eigenaar:Wm. Post Olietransporten NV in Pernis.
Bijzonderheden:Voer eind jaren zeventig, onder gezag van kapitein Arie Jonkman in vaste dienst van BP Botlek naar Schiphol met vliegtuigbenzine. In 19.. hermotoriseerd met 300 pk Daf.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van Rederij Hansweert NV in Hansweert en als HANSWEERT 2 in de vaart gekomen. In augustus 1964 verkocht aan Wico Transportonderneming NV in Antwerpen en hernoemd in PIONIER 2 (BR 12943 B – 1967). In 1972 aangekocht door Wm. Post Olietransporten NV in Pernis en hernoemd in CALENDULA 9 (2313548). In 1982 verkocht aan Van der Sluijs Tankrederij BV in Geertruidenberg en hernoemd in EEMSTROOM. In 1992 verkocht aan De Wit & Zn. in Antwerpen en hernoemd in WAPPER (6002580). Anno 2013 nog in de vaart.

 

Foto’s van de CALENDULA 9 en de EEMSTROOM zijn van harte welkom.

 

Het motortankschip WAPPER, hier afvarend ter hoogte van Dordrecht, voer jaren voor BP tussen de Botlek en Schiphol met Jet A 1.

Het motortankschip WAPPER, hier afvarend ter hoogte van Dordrecht, voer jaren als CALENDULA 9 tussen BP Botlek en Schiphol met vliegtuigbenzine (Jet A 1), en deed één reis in de 24-uur. Foto: Dieter Henken – met dank.

Na een lange periode als motortankschip voor 'schone' producten, doet de voormalige CALENDULA 9, nu als WAPPER al weer jaren dienst als bunkertanker. Foto± Dieter Henken / met dank.

Na een lange periode als motortankschip voor ‘schone’ producten, doet de voormalige CALENDULA 9, nu als WAPPER al weer jaren dienst als bunkertanker. Foto± Dieter Henken / met dank.