Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:

3011564.

Scheepstype:N – open.
Bouwjaar:1955.
Bouwwerf:Hansa Stahl- und Schiffsbau (Hansawerft) GmbH in Keulen-Deutz, Duitsland.
Bouwnummer:4.
Afmetingen:66.97 x 8.20 x 2.47.
Tonnage / Inhoud:851 /
Voortstuwing:500 pk Deutz.
Aantal schroeven:1.
Aantal tanks:10.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Bunkergiek:Ja.
Eigenaar:Wm. Post Olietransporten NV in Rotterdam. 
Bijzonderheden:Dit schip was door de Hansawerft zelf op stapel gezet vanwege een slechte orderportefuille en was speciaal bedoeld om het personeel aan het werk te houden en aan het bedrijf te binden. Omdat de Shell op korte termijn een schip nodig had voor stookolietransporten werd het schip, terwijl het nog in aanbouw was, door de aangekocht en voor de Shell Verkoop-maatschappij  
Levensloop:Op 12-11-1955 door Shell Nederland NV in ’s Gravenhage overgenomen van de werf en als SHELL 31 in de vaart gekomen. In 1971 verkocht aan J.C. van der Linden NV in Rotterdam en hernoemd in AROSTA. In 1980 verkocht aan Wm. Post Olietransporten NV in Rotterdam/Pernis en hernoemd in CALENDULA 14. In 1991 verkocht aan Kruijff Bunker Service BV in  Den Helder en hernoemd in JAN KRUIJFF. In 2003 overgeschreven naar Gulf Oil Nederland BV in Den Helder en hernoemd in GULF FORMULA. In 2004/2005 verkocht naar Silverlark BV in Rotterdam en hernoemd in CONDOR. In 2008 gesloopt.

 

Foto's en gegevens van de CALENDULA 2 (14) zijn van harte welkom.

Foto’s van de SHELL 31 en de CALENDULA 14 zijn van harte welkom.

Op de Westerschelde - Foto: Krijn Hegemans - met dank.

Het motortankschip CONDOR op de Westerschelde, in het zeer vroege voorjaar van 2005. Het schip vaart hier nog in de kleuren van Gulf Oil Nederland. – Foto: Krijn Hegemans – met dank.

Botlek Centrale Geul op 1 maart 2005

Op deze foto, genomen in de Botlek Centrale Geul op 1 maart 2005, zijn de tankhoofden en bunkergiek van de CONDOR nog altijd in de kleuren van de Gulf.

Het motortankschip CONDOR vaart vanaf de Nieuwe Waterweg de Botlek binnen (april 2005).

Het motortankschip CONDOR vaart vanaf de Nieuwe Waterweg de Botlek binnen (april 2005). Ook hier zijn de kleuren van Kruijff’s Bunker Station (KBS) nog niet geheel verdwenen.

De CONDOR in de Rozenburgse Sluis in maart 2006.

De CONDOR in de Rozenburgse Sluis in maart 2006.

De CONDOR in de Rozenburgse Sluis in maart 2006.

De CONDOR verlaat ‘full speed’ de Rozenburgse Sluis in maart 2006. In de bunkers is er altijd haast.

Het motortankschip CONDOR op de Nieuwe Waterweg in januari 2007.

Het motortankschip CONDOR op de Nieuwe Waterweg, bij het invaren van de Botlek in januari 2007.