Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:02312205.
Scheepstype:N.
Bouwjaar:1966.
Bouwwerf:Kölnerwerft in Keulen Deutz, Duitsland.
Bouwnummer:793.
Afmetingen:109.75 x 12.08 x 3.87.
Tonnage / Inhoud:3559.
Voortstuwing:2 x 600 pk Bolnes.
Aantal schroeven:2.
Kopschroef:onbekend.
Aantal tanks:12.
Pompcapaciteit:onbekend.
Bunkergiek:Ja.
Eigenaar:Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden:Oorspronkelijk gebouwd als zwaveltanker van 2120 ton met als afmetingen: 100.00 x 12.04 x 2.92. In 1983, waarschijnlijk bij Alblas in Krimpen a/d IJssel, omgebouwd tot tankschip voor minerale oliën. Verlengd en verdiept tot 3559 ton met 12 tanks en een gedeeltelijk verhoogde trunkdek voor meer kubieke meters.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van de Zwavel Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en als RIJN in de vaart gekomen. In 1983 verkocht naar H.J. Fongers Handel & Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam en na een ingrijpende verbouwing als JOHAN-F in de vaart gekomen. In 1989 verkocht aan de Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij en als ATLANTIC SUPPLIER in de vaart gekomen. In januari 2011 uit de vaart genomen en in juli 2011 verkocht naar Nigeria. De ATLANTIC TRADER vertrok, samen met de VESTLAND van de VT op 1 september 2011, achter de sleepboot COURBET van Rotterdam naar Laos. Op 5 september kwam de sleep in de Golf van Biskaje in slecht weer terecht waardoor de sleepverbindingen braken. De VESTLAND brak vervolgens in tweëen en zonk. De ATLANTIC TRADER wist op eigen kracht een Spaanse haven te bereiken en is later naar Laos gebracht.

 

De ATLANTIC TRADER en de VILSTEREN in de Londenhaven op de palen.

De ATLANTIC TRADER langszij een Chinese containerboot in de Prins Willem Alexanderhaven. Een bunker van 3200 ton zware stookolie is bijna overgepompt. Foto: Henk A. Bot – met dank.

De ATLANTIC TRADER maakt vast op Steiger 3 bij Vopak Botlek Noord (2005).

De ATLANTIC TRADER bij het uitvaren van de Derde Petroleumhaven in het vroege voorjaar van 2007.

Wachtend op een zeeboot in de Welplaathaven in februari 2008.

Wachten is in het bunkerwerk geen onbekend fenomeen. Of het is wachten om te laden of het is wachten op ‘de boot’. Wanneer er gewacht moet worden in de Botlek is de Botlek Welplaathaven de aangewezen plek.

Maar wachten kan ook op de palen, achterin de Botlek. Hier samen met de ATLANTIC TRANSPORT.

De ATLANTIC TRADER ligt in de Welplaathaven te wachten (weer wachten) om te lossen bij de Service Terminal Rotterdam (STR) in de Tweede Werkhaven. De veranderingen zijn subtiel, maar de kleuren zijn iets veranderd.

De ATLANTIC TRADER zoekt in haar eentje haar weg naar de Spaanse noordkust nadat de sleepverbinding gebroken is. Foto: Meretmarine.com - met dank.

De ATLANTIC TRADER zoekt in haar eentje haar weg naar de Spaanse noordkust nadat de sleepverbinding gebroken is. Foto: Meretmarine.com – met dank.