Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2311809.
Scheepstype:N.
Bouwjaar:1964.
Bouwwerf:Bijker Scheepsbouwers NV in Gorinchem.
Bouwnummer:173.
Afmetingen:108.90 x 11.56 x 3.90.
Tonnage / Inhoud:3345.
Voortstuwing:2 x 480 pk Bolnes.
Aantal schroeven:2.
Kopschroef:onbekend.
Aantal tanks:12.
Pompcapaciteit:onbekend.
Bunkergiek:Ja.
Eigenaar:Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden:Oorspronkelijk gebouwd als zwaveltanker van 1664 ton met als afmetingen: 83.84 x 11.56 x 2.92. In 1983 omgebouwd tot tankschip voor minerale oliën. Verlengd en verdiept tot 3345 ton met 12 tanks en een gedeeltelijk verhoogde trunkdek voor meer kubieke meters.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van de Zwavel Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en als MAAS in de vaart gekomen. In 1983 verkocht naar H.J. Fongers Handel & Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam en na een ingrijpende verbouwing als HELENA-F in de vaart gekomen. In 1989 verkocht aan de Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij en als ATLANTIC SUPPLIER in de vaart gekomen. In januari 2011 uit de vaart genomen en in juli 2011 verkocht naar Nigeria.
Het motortankschip HELENA-F in Dordrecht in 1984. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motortankschip HELENA-F in Dordrecht in 1984. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip HELENA-F, afvarend ter hoogte van Zwijndrecht in 1984. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motortankschip HELENA-F, afvarend ter hoogte van Zwijndrecht in 1984. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

De ATLANTIC SUPPLIER op Steiger 3 bij Vopak Botlek Noord in het najaar van 2001.

De ATLANTIC SUPPLIER in de Londenhaven in 2005. Langszij ligt de VAALS van de VT, die later naar Panama vertrok.

De ATLANTIC SUPPLIER op het steiger bij de Service Terminal Rotterdam (STR) in de Tweede Werkhaven in de Botlek (16-04-2008).

De ATLANTIC SUPPLIER in de Botlek Tweede Werkhaven (17-07-2009).

De ATLANTIC OIL heeft zojuis geladen bij Service Terminal Rotterdam (STR) in de Botlek Tweede Werkhaven. Het gedeeltelijk verhoogde trunkdek is hier goed te zien.

Kennelijk heeft de boeiing met vastmaken langszij een zeeboot klemgezeten want die ligt zowat plat aan dek (2009).