Eni-nr: | 2323335. |
Scheepstype: | N – open. |
Bouwjaar: | 1972. |
Bouwwerf: | Scheepswerven Smidts-Freres NV in Hemiksem, België. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Afmetingen: | 109.99 x 11.40 x 3.40 |
Tonnage / Inhoud: | 3314 / |
Voortstuwing: | 1160 pk SKL, type: 8 NVD-48A2. |
Aantal schroeven: | 1. |
Aantal tanks: | Onbekend. |
Pompcapaciteit: | Onbekend. |
Bunkergiek: | Ja. |
Eigenaar: | Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij BV in Rotterdam. |
Bijzonderheden: | Uitgerust met een boegschroef, aangedreven door 320 pk Daf. |
Levensloop: | In 1972 gebouwd in opdracht van Emca NV in Berghem, België en als EMCA 32 in de vaart gekomen (600097). In 1977 verkocht aan H.J. Fongers NV in Kapelle, België en als HENNY F JR in de vaart gekomen. In 1990 verkocht aan Rapide Plouvier NV in Antwerpen, België en als RP GENT in de vaart gekomen. In 1997 verkocht aan de Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in ATLANTIC ENERGY. In december 2010 verkocht naar Nigeria. In februari 2011, samen met de voormalige ATLANTIC TRANSPORT, naar Malaga gesleept. Daarna onbekend. |

Het motortankschip ATLANTIC ENERGY, uitvarend Botlek Centrale Geul (19-12-2005).

De ATLANTIC ENERGY, passeert op 19-12-2005 in de Botlek Centrale Geul, de net binnengelopen bulkcarier AUDACIA. Dit zeeschip zou door Keppel Verolme in enkele maanden tijd worden verbouwd tot kabellegger AUDACIA voor Allseas.

De ATLANTIC ENERGY, invarend Hartelkanaal op 21-09-2008.

De ATLANTIC ENERGY, varend richting Europoort/Maasvlakte, kort voor de Hartelbrug in Spijkenisse (21-09-2008).

De ATLANTIC ENERGY bij de Service Terminal Rotterdam in de Botlek Tweede Werkhaven op 25-04-2009.

De ATLANTIC ENERGY aan de wachtsteigers aan de Welplaatkade in de Botlek (11-05-2009).

De ATLANTIC ENERGY aan de wachtsteigers aan de Welplaatkade in de Botlek (11-05-2009).

De ATLANTIC ENERGY aan de wachtsteigers aan de Welplaatkade in de Botlek (11-05-2009).

De ATLANTIC TRANSPORT en de ATLANTIC ENERGY vertrekken, in januari 2011, gezamenlijk naar Lagos in Nigeria. Foto Kustvaartforum – met dank.

Tijdens het transport naar Nigeria maakten de voormalige ATLANTIC TRANSPORT en ATLANTIC ENERGY een tussenstop in het Zuid-Spaanse Malaga. Vanwege de aansprakelijkheidsverzekering zijn de schepen omgedoopt in TRANSPORT en ENERGY. Waarom er een haven aan de Middellandse Zee (minimaal een omweg van 250 zeemijl) werd gekozen voor een tussenstop is niet bekend.

De TRANSPORT en de ENERGY, aan de kade van Malaga in februari 2011.