Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:3230224.
Scheepstype:N – open.
Bouwjaar:1955.
Bouwwerf:Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer:605.
Afmetingen:51.98 x 6.88 x 2.01.
Tonnage / Inhoud:372 /
Voortstuwing:200 pk Bolnes.
Aantal schroeven:1.
Aantal tanks:10.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Bunkergiek:Nee. 
Eigenaar:Argos Logistiek BV in Hoogvliet.
Bijzonderheden:In 19.. overgemeten naar een diepgang 2.12 meter en 418 ton.
In september 1975 betrokken geraakt bij een grote brand op het BP depot in Roosendaal. Na een overloper aan de walinstallatie volgde er een brand en een explosie. Hierdoor brak er aan boord van de ALKES ook brand uit en explodeerde scheepstank bakboord 4. Het schip raakte hierbij zwaar beschadigd.
In 1981 hermotoriseerd met 275 pk Caterpillar, type 4 N 2239.
Levensloop:In 1955 gebouwd in opdracht van Gebr. de Haas Tankvaartbedrijf NV in Bergen op Zoom en als ICARUS in de vaart gebracht. In 1958 ingebracht in het contract met het Belgische Purfina hernoemd in PURFINA 32. Op 27-07-1966 hernoemd in FINA 32. Op 13-04-1967 hernoemd in ALKES. In 1977 verkocht aan Litra Bunkermaatschappij en Scheepvaartbedrijf Vlaardingen BV in Vlaardingen. Hernoemd in ENERGIE 6. In 1997 overgeschreven naar ENERGIE 6 BV in Vlaardingen en niet hernoemd. In 2000 verkocht aan Argos Logistiek BV in Hoogvliet en als ENERGIE 6 in de vaart gebleven. In 2003 overgeschreven naar Megen Beheers Maatschappij BV in Amsterdam en niet hernoemd. In 2005 overgeschreven naar Argos Logistiek BV in Vlaardingen en niet hernoemd. In 2007 verkocht aan Fueltrans BV in Dinteloord en hernoemd in FUELTRANS 7. In 2010 verkocht aan Megaservice (A. Cuypers) Pvba in Antwerpen en hernoemd in GALA. Daarna onbekend.  
Argos Logistic

De ENERGIE 6 bij het invaren van de Derde Petroleumhaven in de Botlek in mei 2003. De laadplaats is Esso Botlek, en de losbestemming is waarschijnlijk de visserijhaven van Stellendam.

Argos Logistic

We zijn inmiddels twee jaar verder. De ENERGIE 6 is opnieuw onderweg naar de Esso Botlek. Er werd vaak van te voren geinformeerd waar het snelste geladen kon worden, hetzij BP/Nerefo Botlek of Esso Botlek.

Argos Logistic

De ENERGIE 6 is weer tot aan haar ijken afgeladen, onderweg naar een ´hongerig´ bunkerstation of een vissersboot die graag naar zee wil vertrekken. Gedurende deze jaren stond de ENERGIE 6 onder gezag van kapitein Bouman.

Argos Logistic

De FUELTRANS 7 (ex. ENERGIE 6) in de haven van Dinteloord. Foto: Akwanaut – Kustvaartforum – met dank.