Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:2005621.
Scheepstype:N – open.
Bouwjaar:1959/1960.
Bouwwerf:Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer:635.
Afmetingen:74.63 x 8.98 x 2.63.
Tonnage / Inhoud:1062 /
Voortstuwing:2 x 250 pk Bolnes, type 5 L.
Aantal schroeven:2.
Aantal tanks:10.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Bunkergiek:Ja.
Eigenaar:Argos Logistic BV in Hoogvliet. 
Bijzonderheden:In xxxx hermotoriseerd met 2 x ….. pk.
Levensloop:In 1959 gebouwd in opdracht van de Benzine- en Petroleum Handelsmaatschappij NV in Amsterdam en als BP HOLLAND 26 in de vaart gebracht. In 1983 overgeschreven naar de BP Handelsmaatschappij BV in Amsterdam en niet hernoemd. In 1987 overgeschreven naar BP Nederland BV in Amsterdam en niet hernoemd. In 1990 verkocht aan Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en hernoemd in BASILIA. In 1991 verkocht aan Zwaans van den Heuvel Tankvaart BV in Dordrecht en hernoemd in DIALA. In 19xx verkocht aan Interblend BV in Vlaardingen en hernoemd in INTERBLEND. In 19xx verkocht aan J.W. van Wijnen in Rozenburg en hernoemd in ARGOS 1. In 19xx verkocht aan Alpha Bunker Service (ABS) BV in Vlaardingen en niet hernoemd. Via Alpha Bunker Service als ARGOS 1 sinds xxxx deel uitmakend van de vloot van Argos Bunkering BV in Rotterdam. In 2008 verkocht aan Frisol/Van der Linden BV in Amsterdam en hernoemd in FLORIS. In 2011 verkocht aan Jowal Dreams Marine Ltd. in Lagos en als FLORIS in de vaart gebleven.

 

De BP HOLLAND 26 tijdens het laden van een bunker op Steiger 5 bij de voormalige BP Botlek.

Het motortankschip BASILIA

Het motortankschip BASILIA, met een lading vliegtuigbenzine onderweg naar Schiphol.

Het motortankschip DIALA vertrekt van het Kanaalsteiger van de Q8 aan het Hartelkanaal. Foto: Willem Keizer.

Het motortankschip DIALA vertrekt van het Kanaalsteiger van de Q8 aan het Hartelkanaal. Foto: Willem Keizer – met dank.

De ARGOS 1, in de wit-blauwe kleuren van J.W. van Wijnen. Wie goed kijkt ziet zowel de vlag van Van Wijnen als van Argos in de voormast.

De ARGOS 1, in de wit-blauwe kleuren van J.W. van Wijnen. Wie goed kijkt ziet zowel de vlag van Van Wijnen als van Argos in de voormast.

De ARGOS 1, hier nog in de blauw-witte kleuren van de J.W. van Wijnen, vaart in februari 2003 de Botlek uit.

We zijn hier slechts een paar maanden later. De ARGOS 1, opnieuw tijdens het uitvaren de Botlek. Inmiddels is echter het blauw-wit verdwenen en vervangen voor het rood van Argos Logistic.

De ARGOS 1 komt op een rustige zondagmiddag in februari 2005 de Derde Petroluemhaven binnengevaren.

De bestemming is Esso Botlek, waar nog een partijtje stookolie opgehaald moet worden.

Maar, zoals zo vaak in het bunkerwerk, veranderd de bestemming regelmatig. De ARGOS 1, met Jaap van Beelen aan het roer, draait daarom op en verlaat net zo gemakkelijk de haven weer.

De voormalige BP HOLLAND 26 (zie foto boven), nu als ARGOS 1 opnieuw op Steiger 5 bij de voormalige BP Botlek. Aan het gele hekwerk valt af te leiden dat het hier inmiddels om Vopak Botlek Noord gaat. In de mast de vlaggen van Argos Logistic en de Alpha Bunker Service.

Maart 2006. De ARGOS draait vanuit de Derde Petroleumhaven de Botlek Centrale Geul in.

Een regenachtige middag in het vroege voorjaar van 2007. Een deel van Argos – vloot bijeen in de Eerste Werkhaven in de Botlek. Van links naar rechts de ARGOS 1, de CEEBLENDER en de GIBRALTAR.

De ARGOS 1 in augustus 2008 in het Beerkanaal op de Maasvlakte. Op de achtergrond de buffertank van de Gasunie. Niet veel later zou de ARGOS 1 in andere handen overgaan.

Het motortankschip FLORIS, met een minuscuul deukte in de kop, keert terug van een bunker in de Europoort in mei 2009.

Het motortankschip FLORIS, met de bunkergiek nog in de kleur van Argos, verlaat de Rozenburgse Sluis in mei 2009.

Ooit te water gegaan als BP HOLLAND 26, en lange tijd één van de kroonjuwelen van de BP – vloot, ligt thans weg te rotten in de delta van de Niger in Nigeria. Voorzover bekend ligt het schip anno 2013 zelfs aan de ketting voor oliefraude (wat dat in Nigeria betekenen mag).