Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Het casco van het motortankschip BOHEMIA (4804100) werd in 2001 in Roemenië gebouwd en bij Dolderman in Dordrecht afgebouwd. Zij kwam toen als MYRIAM II (2325144) voor Krammer Scheepvaartbedrijf uit Zwijndrecht in de vaart. In 2005 kwam zij in Duitse handen terecht en in 2017 werd zij bij Scheepswerf De Gerlien van Tiem in Druten dubbelwandig gemaakt. Hier ligt de BOHEMIA op één van de Gemeentesteigers achterin de Derde Petroleumhaven in september 2008.
Het motortankschip EILTANK 3, een schip met een bijzondere geschiedenis. In 1971, in opdracht van Interfracht Schiffahrtskontor GmbH in Duisburg, gebouwd als vrachtschip MÜNCHEN. In 1975 kocht Stinnes het schip en volgde de ombouw tot tankschip. Als RHEINTANK 10 in de vaart gekomen. In 1996 verhuisde de RHEINTANK 10 naar Reederei Jaegers en kreeg zij de naam EILTANK 3. In 2002 plooide het schip tijdens het afschutten in de sluis van Staubing (Donau) en was een ingrijpende reparatie noodzakelijk. Uiteindelijk werd de EILTANK 3 voorzien van een geheel nieuw ladinggedeelte. Hier ligt zij op 5 juni 2010 op de Gemeentesteigers, achterin de Derde Petroleumhaven in de Botlek.
In de zomer van 2008 werden de steigers van het Gemeentesteiger in Botlek grondig onder handen genomen. Eén van de betrokken schepen daarbij was het werkschip ZIJPE (2325148) van De Klerk BV uit Werkendam.