Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Het motorvrachtschip FRANCA (2321099) op één van de Wachtsteigers, achterin de Botlek. De FRANCA kwam in 1972 als HEDWIG (80.00 x 9.50 x 3.00 – 1570 ton – 960 pk Deutz) in de vaart voor AFA GmbH in Bamberg. In 1975 werd zij overgeschreven naar Stinnes Reederei GmbH in Duisburg, eerst nog als HEDWIG maar vanaf 1987 als STINNES 87. In 1993 kwam zij in handen van J. Knol in Maasbracht die haar COKANA doopte en in hetzelfde jaar doorverkocht aan A. van Thiel in Nijmegen die haar de naam KRONENBURG gaf. In 2005 werd zij vervolgens verkocht aan De Swart – Siemens Vof in Rotterdam en kwam de naam FRANCA op de kop te staan. Anno 2020 vaart ze nog altijd als FRANCA. Inmiddels verbouwd tot 105.00 meter – 2164 ton – 1200 pk Caterpillar – 320 pk Daf kopschroef met een lichtgewicht luikenkap en een moderne aluminium stuurhut.
Op de Wachtsteigers, achterin de Botlek, tref je vooral vracht- en beunschepen aan terwijl ook de kleinere duwboten er graag een plekje zoeken. Tankschepen vind je er niet zo vaak maar niet kegelplichtige tankers willen er af en toe wel eens afmeren. In dit geval vond het motortankschip BERNHARD BURMESTER er in oktober 2006 een rustige ligplaats. De BERNHARD BURMESTER werd in 1973 gebouwd bij de Bayerische Schiffswerft in Erlenbach en was als een typisch kanalenschip uitermate geschikt voor de vaart op de Duitse kanalen, de Elbe en de Märkische Wasserstrassen. Maar ook op de Rijn en haar zijrivieren kon de BERNHARD BURMESTER, met haar 800 pk Deutz, goed uit de voeten. Voorzover bekend werd het schip 2019 gesloopt.