Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Het motorvrachtschip FRANCA (2321099) op één van de Wachtsteigers, achterin de Botlek. De FRANCA kwam in 1972 als HEDWIG (80.00 x 9.50 x 3.00 – 1570 ton – 960 pk Deutz) in de vaart voor AFA GmbH in Bamberg. In 1975 werd zij overgeschreven naar Stinnes Reederei GmbH in Duisburg, eerst nog als HEDWIG maar vanaf 1987 als STINNES 87. In 1993 kwam zij in handen van J. Knol in Maasbracht die haar COKANA doopte en in hetzelfde jaar doorverkocht aan A. van Thiel in Nijmegen die haar de naam KRONENBURG gaf. In 2005 werd zij vervolgens verkocht aan De Swart – Siemens Vof in Rotterdam en kwam de naam FRANCA op de kop te staan. Anno 2020 vaart ze nog altijd als FRANCA. Inmiddels verbouwd tot 105.00 meter – 2164 ton – 1200 pk Caterpillar – 320 pk Daf kopschroef met een lichtgewicht luikenkap en een moderne aluminium stuurhut.
Op de Wachtsteigers, achterin de Botlek, tref je vooral vracht- en beunschepen aan terwijl ook de kleinere duwboten er graag een plekje zoeken. Tankschepen vind je er niet zo vaak maar niet kegelplichtige tankers willen er af en toe wel eens afmeren. In dit geval vond het motortankschip BERNHARD BURMESTER er in oktober 2006 een rustige ligplaats. De BERNHARD BURMESTER werd in 1973 gebouwd bij de Bayerische Schiffswerft in Erlenbach en was als een typisch kanalenschip uitermate geschikt voor de vaart op de Duitse kanalen, de Elbe en de Märkische Wasserstrassen. Maar ook op de Rijn en haar zijrivieren kon de BERNHARD BURMESTER, met haar 800 pk Deutz, goed uit de voeten. Voorzover bekend werd het schip 2019 gesloopt.
Over kleinere duwboten gesproken aan de Wachtsteigers in de Botlek. Hier liggen er maar liefst vier op een rijtje. Van links naar rechts: de ANNA MARIE (2318905), in 1989 gebouwd als ANNA MARIE voor de Graan Elevator Maatschappij en thans varend voor VKV Service BV in Rotterdam. De ALBATROS (2316862), in 1982 gebouwd als NEDLLOYD 1 voor Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart en thans ook varend voor VKV Service BV in Rotterdam. De NJORD (2317902), in 1962 gebouwd als SAMBRE voor de CFNR in Straatsburg, speciaal gebouwd voor transporten op de Moezel en al jaren eigendom van J. Aarnoudse in Papendrecht. En als laatste de ORIËNT (2318398), eveneens van Franse herkomst. In 1965 gebouwd als CITERNA II voor Citerna Sanara in Le Havre, met de Rhône als oorspronkelijk vaargebied. Sinds 2007 vaart deze boot als FRISO voor Db Friso BV in Grouw. (Foto: 15-10-2006)
Aan vlaggen geen gebrek. Het motorvrachtschip FATUM tijdens afmeren aan één van de Wachtsteigers op 16-07-2010. De FATUM (4805290) werd in 1972 gebouwd als JOHANNA bij de Deutsche Industrie Werke KG in Berlijn-Spandau voor G. Neuenfeld in Berlijn. Na enkele jaren op de Elbe en Märkische Wasserstrassen kocht Lehnkering Reederei GmbH in Duisburg het schip en doopte het RAVENSBURG (L82). De Rijn werd toen haar vaargebied. Tussen 1994 en 2006 voer zij als SONJA (2321538) voor C. Salet in Maasbracht, maar in dat jaar kwam er opnieuw Berlijn op het achterschip te staan toen M. Küster uit Berlijn het schip kocht en haar FATUM noemde. Technische gegevens na meerdere verbouwingen: 100.94 x 9.50 x 2.67 – 1711 ton – 1380 pk Caterpillar – 320 pk kopschroef.