Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309788. 
Scheepstype: Sleeptankschip. 
Bouwjaar: 1956. 
Bouwwerf: Schiffswerft Hilgers AG in Rheinbrohl, Duitsland. 
Bouwnummer: 8079. 
Proefvaart: onbekend. 
Afmetingen: 99.82 x 12.00 x 2.82. 
Tonnage / Inhoud: 2469 /  
Aantal tanks: 18 en voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 300 cbm/uur Weise & Monski stoompompen. 
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen HOLSATIA, SALLANDIA, FLANDRIA, SCALDIA, ACTANIA en FRISIA. 
Betekenis Scheepsnaam: Naar het eiland Terschelling. 
Bijzonderheden: In 1990 omgebouwd tot motorvrachtschip van 2870 ton met de afmetingen 109.71 x 12.00 x 3.20 en voorzien van 1300 pk MWM. In 1992 hermotoriseerd met 1800 pk ABC. Nieue tonnenmaat: 2968 ton.  
Levensloop: Op 17-03-1978 overgeschreven naar Mabi BV in Rotterdam (een volle dochter van Van Ommeren) en hernoemd in MAAS.
Op 18-12-1980 via Phs. van Ommeren verkocht aan Hatraba Beton BV in Rotterdam en aansluitend doorvergekocht aan Handel- en Scheepvaart Krimpen BV in Krimpen a/d IJssel. Op 13-03-1981 hernoemd in ORCA. Op 22-12-1981 doorverkocht aan Motoren- en Machinefabriek Kinderdijk BV in Krimpen a/d Lek en niet hernoemd. Op 09-06-1988 overgeschreven naar Vof Orca in Rotterdam en niet hernoemd. Op 17-07-1990 verkocht aan Vof Hovestadt & Zoon in Werkendam en aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip. Als VITA NOVA in de vaart gekomen. In 1999 verkocht aan M.J. Hoogendoorn in Werkendam en hernoemd in GLISSANDO. Anno 2012 in de vaart.
Het sleeptankschip ACTANIA, achter de voorspanboot RHEINFELDEN, opvarend in het gebergte. Wie goed kijkt ziet dat de ACTANIA is uitgerust met radar.

Het sleeptankschip ACTANIA, achter de voorspanboot RHEINFELDEN.

Laatst gewijzigd