Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2306215.
Scheepstype: Sleeptankschip.
Bouwjaar: 1937.
Bouwwerf: Ganz & Co in Boedapest.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 72.60 x 10.10 x 1.97.
Tonnage / Inhoud: 913 / 1244.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 150 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen HUNGARIA, AUSTRIA, BULGARIA en MORAVIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Bosnië en Herzegovina, een republiek in het zuidoosten van Europa. Het land bestaat uit de landstreken Bosnië en Herzegovina en is ontstaan bij het uiteenvallen van het voormalige Joegoslavië (sinds 5 april 1992). Het bevindt zich op het Balkanschiereiland en grenst aan Kroatië, Servië en Montenegro.
Bijzonderheden: In 1937 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochteronderneming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder de Shell actief was in Roemenië. Als SHELL XVIII  in de vaart gekomen op de Donau. In 1939 voor een periode van vijf jaar verhuurd aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co, via de Zwarte Zee, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan naar Rotterdam gesleept. Bij Scheepswerf Boele in Bolnes aangepast voor de Rijnvaart. In oktober 1952 voorzien van een voorroef. In 1961 overgemeten naar 72.60 x 10.10 x 1.97 en 956 ton.
In 1968 omgebouwd tot bunker- winkelschip met een draagvermogen van 834 ton, twee verdiepingen waarin ondergebracht drie woonververblijven en twee winkels.
Levensloop: Op 05-03-1968 verkocht naar de Weurtse Oliehandel NV in Weurt en omgebouwd tot bunker- winkelschip. Voorzover bekend niet hernoemd.
Op 02-01-1973 overschreven naar de Weurtse Oliehandel Bos BV in Nijmegen en op 30-12-1976 overgeschreven naar de Holding Bos BV in Nijmegen.
Op 06-07-1977 verkocht naar Ito Handelscompagnie v/h Vermeer en Van den Arend’s Handelmaatschappij BV in Rotterdam. Hernoemd in ITO 9. Ligplaats Maaskade in Rotterdam. In 1998 hernoemd in FIWADO ROTTERDAM. Huidige ligplaats en/of status onbekend.

 

Het sleeptankschip BOSNIA bij de Shell in Mondenheim (kmr. 714).

Het sleeptankschip BOSNIA. op de palen bij de Shell in Monheim (kmr. 714) wachtend om te lossen. Het schip heeft inmiddels van de wal een stoomslang gekregen om de lading op temperatuur te houden, getuige het stoompluimpje ter hoogte van tank 2.

Het sleeptankschip BOSNIA op exact dezelfde locatie als boven, maar nu gelost. Buitenop ligt een sleeptankschip van CEM.

Het sleeptankschip BOSNIA op exact dezelfde locatie als boven, maar nu gelost. Buitenop ligt een sleeptankschip van CEM. De rommel aan de meerdraden doet vermoeden dat het flink hoog water is geweest.

 

De BOSNIA vertrekt, diep afgeladen, Rotterdam.

De BOSNIA vertrekt, tot op de ijk afgeladen, uit de haven Rotterdam. De bestemming is waarschijnlijk de Shell in Monheim. Op de achtergrond de kranen van Wilton Fijenoord.

Het bunker- winkelschip ITO 9, afgemeerd aan de Maaskade in Rotterdam.

Het bunker- winkelschip ITO 9, afgemeerd aan de Maaskade in Rotterdam. Het zou kunnen zijn dat het schip thans nog als FIWADO AMSTERDAM in Amsterdam ligt, maar zekerheid hieromtrent ontbreekt.

 

 

Laatst gewijzigd