Eni-nr: 2309028.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1954.
Bouwwerf: Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht.
Bouwnummer: 349.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 79.92 x 9.48 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1418 / 1737.
Voortstuwing: 600 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min. Motornummer: 6721. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 6400 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1 schroef geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen MOSELIA, SAXONIA
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Latijnse naam voor de rivier de Weichsel in Polen.
Bijzonderheden: Stapelloop: 28-06-1954.
In 19.. hermotoriseerd met 1050 pk MWM, type: TBD 603 V12, 12 cilinder. Motornummer: 603.12.10019.
Levensloop: Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 13-12-1972 overgeschreven naar Van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 27-09-1976, via Verstraeten-Lauwers PvbA in Schoten verkocht aan Rederij de Neef in Merksem en hernoemd in FABIENNE (6001521). Op 17-11-1986 hernoemd in WEBERTANK 12. Op 18-02-1987 verkocht aan L.E. de Ruiter in Sliedrecht en hernoemd in DIOGENES en opnieuw onder Nederlandse vlag gebracht (2318120). Op 09-01-1990, verkocht aan Scheepvaart en Handelmaatschappij Arnolida BV in Zeist en op 27-02-1990 doorverkocht aan J.H. Guchte en hernoemd in ROJA.  Op 14-06-1991 verkocht aan scheepsmakelaar firma Atlas Investitions GmbH in Hamburg en aansluitend op 26-08-1991 verkocht aan Caruton BV in Rotterdam en hernoemd in CARUTON. In 1998 verkocht aan A. Wouters in Brasschaat en opnieuw onder hernoemd in PHANTOM en opnieuw onder Belgische vlag gebracht (6003290). Anno 2017 in de vaart.

Het motortankschip VISTULIA, opvarend ter hoogte van de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip VISTULIA, opvarend ter hoogte van Kesterd (kmr. 564). Foto: D. van de Velden – met dank.

Het motortankschip VISTULIA, opvarend ter hoogte van Kesterd (kmr. 564). Foto: D. van de Velden – met dank.

De VISTULIA voor anker op aflosdag. De rederijvlag is keurig, tot halverwege de voormast gestreken.  Foto: H. de Haan – met dank.

Het motortankschip VISTULIA, met extreem hoog water op Main, op het steigertje van Hoescht in Offenbach. Foto: H.de Haan – met dank.

Het motortankschip VISTULIA, met extreem hoog water op Main, op het steigertje van Hoescht in Offenbach. Foto: H.de Haan – met dank.

Het motortankschip VISTULIA voor de sluis van Birsfelden. Het is duidelijk laag water op  de Rijn, want de VISTULIA is nog niet half afgeladen. Foto: H. de Haan – met dank.

Na te hebben gelost bij de BRAG in Birsfelden gaat het motortankschip VISTULIA weer stroomafwaarts, waarschijnlijk richting Rotterdam. Foto: H. de Haan – met dank.

Het motortankschip VISTULIA, boven de haven van Breisach wachtend op een nieuwe reis. Foto: H. de Haan – met dank.

Het motortankschip DIOGENES, afvarend ter hoogte van het Noordereiland te Rotterdam. Foto: Leo Schuitemaker (verkregen via L.E. de Ruiter Scheepvaart) – met dank.

Het motortankschip DIOGENES, opvarend aan de Lorelay. Foto: L.E. de Ruiter Scheepvaart – met dank.

Het motortankschip ROJA, opvarend aan de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – collectie Arie Lentjes – met dank.

Het motortankschip CARUTON, afvarend te Millingen in september 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip CARUTON, op de Westerschelde ter hoogte van Terneuzen. Foto: Ab de Jongh – met dank.

Het motortankschip CARUTON, opvarend aan de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – collectie Arie Lentjes – met dank.

Het motortankschip PHANTOM, uitvarend Botlek Centrale Geul (01-11-2003).

Het motortankschip PHANTOM op het Albertkanaal in Schoten op 18-03-2017. Foto: Ron de Jong – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd