Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310157.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1958.
Bouwwerf: Hilgers AG in Rheinbrohl.
Bouwnummer: 8166.
Proefvaart: 10-03-1958.
Afmetingen: 79.84 x9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1409 / 1731.
Voortstuwing: 2 x 400 pk Bolnes, type 8 L, 8 cilinder, 2 tact, 430 omw/min. Motornummers: 1616 en 1617.
Aantal schroeven: 2, voorzien van straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. 
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: ARGOVIA, RHODANIA, ARMENIA, GEORGIA, THURGOVIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar WALLIS, één van de Zwitserse kantons.
Bijzonderheden: In 1964, bij Boele Bolnes omgebouwd tot duwend motorschip van 1372 ton.
In 19.., na het lossen van een lading nafta in de haven van Godorf, tijdens ontgassen op stroom net beneden de haven (kmr.673), in brand gevlogen. Als gevolg van een gunstige wind brak er alleen brand uit op het achterschip. Zowel de woning als de stuurhut brandde volledig uit terwijl de machinekamer waterschade opliep. Langszij lag de duwlichter GALICIA, die ongedeerd kon worden weggesleept door de proviandboot van Widdig. In 1990 voorzien van een aluminium stuurhut. In 1995 in gebruik genomen als vuilwaterschip.
Levensloop: Op 28-07-1976 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 04-11-1987 verkocht aan J. Oudakker in Giessenburg en aansluitend op 31-12-1987 doorverkocht aan C.P. van Vliet in Capelle a/d IJssel en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als VALLESIA voor Van Ommeren in de vaart gebleven. Op 06-09-1991 verkocht aan Vof Scheepvaartbedrijf Van de Geer & Zn in Drunen en op basis van dezelfde bevrachtingsovereenkomst als VALLESIA voor Van Ommeren in de vaart gebleven. In 1995 verkocht aan C. de Koning in Hellevoetsluis en hernoemd in MARE CLARUM 2. In 2002 gesloopt.

 

Het motortankschip VALLESIA ligt benzine te laden op Steiger 1 bij de BP in de Derde Petroleumhaven. We schrijven de zomer van 1977. Foto: C. Gankema – collectie: Arie Lentjes.

De VALLESIA baant zich een weg door het ijs van het Schelde-Rijnkanaal in de ijzige winter van 1978/1979. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

De VALLESIA is in brand gevlogen net beneden de haven van Godorf (Langel – kmr. 673), tijdens het ontgassen van een lading nafta. Let vooral op de open tankdeksels, zo ging dat nog in de jaren zeventig/tachtig. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

De brand raast door de woning van de VALLESIA; zoals achter het venster van de keuken is te zien. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

Het achterschip van de VALLESIA staat in lichterlaaie. De naftadampen die uit de geopende tanks kwamen, stroomden de woning binnen en werden ontstoken door het vlammetje van de (petroleum)-koelkast. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

De brand breidt zich snel uit. Aan de richting van de rook en de vlammen is de gunstige windrichting te zien. Zou de wind gedraaid zijn was de ramp waarschijnlijk niet te overzien zijn geweest en was de VALLESIA wellicht verloren gegaan. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

Terwijl de woning van de VALLESIA nog in vuur en vlam staat nadert een bootje van de WSA-Köln om de situatie van dichtbij te kunnen beoordelen. Kennelijk zijn de autoriteiten zich niet geheel bewust van de risico’s die ze nemen.
Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

De boot van de WSA-Koln nadert behoedzaam de brandende VALLESIA. Aan boord ook een enkele brandweerman. Foto: Archief Van Ommeren- collectie: Arie Lentjes.

Terwijl de VALLESIA in brand staat komt de proviandboot van Widdig langszij de duwlichter GALICIA om deze naar veiliger oorden te brengen. Gezien de penibele situatie een gewaagde actie. Foto: W. Groenewegen van de Weyden – met dank.

De proviandboot van Widdig is er in geslaagd de GALICIA langszij te nemen en weg te ‘slepen’. Foto: W. Groenewegen van de Weyden – met dank.

Nadat de WSA-Koln de situatie verkent heeft en de GALICIA is verplaatst komt de blusboot FRITZ WIESSNER in actie. Het vuur is dan snel onder controle. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

De blusboot FRITZ WIESSNER blust in recordtijd met een combinatie van water en schuim de brand aan boord van de VALLESIA. Op de achtergrond de kerktoren van de Sankt Clemans Kirche in Langel en de strandhuisjes van het nabij gelegen Strandbad Langel. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

Als de FRITZ WIESSNER eenmaal de aanval op de brand aan boord van de VALLESIA heeft geopend stijgen er grote stoomwolken van de gloeiendhete woning af. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

Als de FRITZ WIESSNER eenmaal de aanval op de brand aan boord van de VALLESIA heeft geopend stijgen er grote stoomwolken van de gloeiendhete woning af. Foto: Archief Van Ommeren – collectie: Arie Lentjes.

Wat rest is het nablussen van de uitgebrande resten. Gelukkig bleef de VALLESIA behouden en werd erger voorkomen. Foto: W. Groenewegen van de Weyden – met dank.

Het motortankschip VALLESIA, afvarend aan de Loreley. Op de achtergrond één van de vroegere cruiseschepen van de KD. Foto: Gerd Schuth – met dank.

Met niet meer dan 400 ton in de tanks ‘ploegt’ de VALLESIA zich een weg naar boven op de Waal, ter hoogte van Erlecom. Het is duidelijk extreem laag water op de rivier.  Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip VALLESIA lost een lading gasolie op het steiger van de BRAG (Basler Rheinschiffahrt AG) in Birsfelden, één sluis boven die van Basel. Foto: onbekend – Collectie: Arie Lentjes.

Het motortankschip VALLESIA, wachtend op een vrij steiger, liggend op de wachtsteigers achterin de Derde Petroleumhaven. Langszij het motortankschip ALCHEMIST DORMAGEN, gebouwd in 1971 in Melnik, Techië, en thans nog varend onder de naam RUFAT.

Het motortankschip VALLESIA in de Volkeraksluis. Foto: Ab Aartsen – met dank.

Het motrtankschip VALLESIA in augustus 1990 opvarend te Rossum. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd