Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310331.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1958.
Bouwwerf: Hilgers AG in Rheinbrohl, Duitsland.
Bouwnummer: 8233.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 79.86 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1427 / 1731.
Voortstuwing: 690 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min. Motornummer: 7522. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1 schroef met straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen DRUENTIA, LIPPIA, SEQUANIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de rivier de Waal.
Bijzonderheden: In 1966 bij Boele Bolnes aangepast voor stookolietransporten.  Hiervoor uitgerust met een Clayton verwarmingsketel. In 1987 in gebruik genomen voor het transport van olierestanten (slops).
Levensloop: Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam. Op 30-12-1987 verkocht aan C.A. de Koning in Hellevoetsluis en hernoemd in MARE LIBERUM. Op 31-03-1988 verkocht aan Kanoha BV in Rotterdam. In 1990 verkocht voor de sloop en opgelegd in de Insteekhaven van Moerdijk. In 1991 bij Breko in Papendrecht onttakeld en aansluitend bij Scheepssloperij Nederland BV in ’s Gravendeel gesloopt.

 

Het motortankschip VAHALIA, opvarend ter hoogte van de Lindenhof in Mannheim (kmr. 424). Afgaand op de diepgang van de VAHALIA staat er water genoeg. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Het motortankschip VAHALIA, getooid met een dunne sneeuwdeken, ligt klaar om te schutten in de Volkeraksluis. Op de achtergrond ligt zo te zien de bunkertanker GIGANTHEA van Zwaans van der Heuvel. Foto: J. Verleun – collectie: Arie Lentjes.

De VAHALIA met stormachtig weer op de Westerschelde,ter hoogte van de Braakman. Over bakboord de steigers van de DOW in Terneuzen, de bestemming van de VAHALIA. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Het motortankschip VAHALIA opvarend in een sluis op de Main. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

 

De VAHALIA ligt te wachten voor het Hebewerk van Heinrichenburg op het Dortmund-Ems-Kanal. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Het Zwitserse motortankschip JAN BART (7001369) is aan de grond gelopen en lekgeslagen in het Heimbacher Loch (Niederheimbach – kmr. 537). De VAHALIA is langszij gekomen om de lading van de JAN BART over te nemen en het onfortuinlijke schip zo snel mogelijk vlot te brengen. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Stookolie lossen bij de Satram in de haven van Klein Hüningen in Basel. Niet de meest eenvoudige locatie om te lossen want van een normaal steiger was geen sprake. Achteruit het gat in, voorop vastmaken op de enige beschikbare meerpaal en dan langzaam achteruit om op het achterste manifold te kunnen lossen (de loopplank werd gelukkig geleverd door de Satram). Enige ervaring was hier wel vereist. Wie de foto goed bekijkt ziet niet alleen de loslang, maar ook een stoomslang om te lading (extra) te verwarmen. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

De VAHALIA in de haven van Klein Huningen, stookolie lossen bij de Satram. Op de achtergrond zien we de LAI DA TUMA liggen, een van oorsprong Franse Rijnsleepboot (AQUILON). Na enige jaren als opleidingsschip voor de Zwitserse binnenvaart dienst te hebben gedaan vaart zij nu als partyboot in Basel in de rondte. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Nog eenmaal de VAHALIA in de haven van Klein Huningen, tijdens lossen bij de Satram. De slang die men overboord ziet hangen is de condensslang. Deze voert het overtollige condensaat, water wat overblijft als de toegevoerde stoom haar warmte heeft afgegeven, terug naar de haven. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Het motortankschip VAHALIA heeft vastgemaakt, net boven de haven Speyer (kmr. 399). Het wachten is op een vrij steiger bij de ELF. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Een duwbak kan bij een aanvaring voor heel wat schade zorgen. De ruimte waar de Clayton verwarmingsinstallatie stond liep volledig onder water en vervolgens liep ook de machinekamer de nodige waterschade op. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Het motortankschip VAHALIA met afgebroken stuurhut op het Wesel-Datteln Kanaal. Het past allemaal maar net. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Het motortankschip VAHALIA ligt te laden bij de R.O.W. in de ‘nieuwe’ oliehaven van Karlsruhe. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

Wachtend op haar beurt bij de BP in Dinslaken. Foto: J. den Ouden – collectie: Arie Lentjes.

De VAHALIA, afvarend op de Waal op 03-08-1984. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip MARE CLARUM in …. in de Insteekhaven van Moerdijk; klaar voor de sloop.

De onttakeling van de MARE LIBERUM (ex. VAHALIA), bij de Breko in Papendrecht in mei 1991. Langszij het motortankschip HUNTER (ex. HOLSATIA), wat voor het wisselen van een motor bij de Breko ‘geparkeerd’ was.

De machinekamerschacht van de voormalige VAHALIA is door inmiddels door de slopers opengelegd. Op deze foto zijn goed de sleephaak en de sleeplier te zien.

De machinekamerschacht van de voormalige VAHALIA is inmiddels door de slopers opengelegd. De sleeplier, ooit een belangrijk werktuig in de vloot van Van Ommeren, is hier goed in beeld gebracht. Wat opvalt is dat deze sleeptrommel, ondanks dat deze al jaren buiten gebruik was, nog altijd in perfecte staat van onderhoud verkeert.

En zo ziet het motorblok van een 690 pk Stork, 7 cilinder, 4 tact, er uit nadat er maar liefst 33 jaar mee gedraaid is. De koppen en de zuigers zijn verwijderd, maar het ‘blok’ verkeert nog steeds in goede staat.

Chaos in de machinekamer van de voormalige VAHALIA. Dat de schroefas vaststaat mag op zich geen verassing heten. Meer dan de helft van de hoofdmotor is inmiddels verwijderd.

Met gemengde gevoelens bekijkt oud kapitein H.W. Lentjes de resten van de voormalige VAHALIA.

 

 

 

 

 

 

Laatst gewijzigd