Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310535.
Scheepstype: Motortankschip  N – open
Bouwjaar: 1959.
Bouwwerf: Hitzler Werft GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer: 642.
Proefvaart: 22-10-1959.
Afmetingen: 79.98 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1431 / 1726.
Voortstuwing: 2 x 400 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornr: 7811 + 7812.
Aantal schroeven: 2, voorzien van straalbuizen.
Kopschroef: Geen. 
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 2 x 240 kuub per uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
Zusterschepen CURIA, RAURICIA en SEDUNIA
Betekenis Scheepsnaam: Naar de rivier Sarine
Bijzonderheden: Stapelloop: 20-08-1959.
Proefvaart: 22-10-1959.
Overdracht: 22-10-1959.
In 1964 omgebouwd tot duwend motortankschip met een laadvermogen van 1398 ton. Voorzien van centrale manouevreer-stand, hydraulisch stuurwerk en koproer. Voer met een tot duwbak omgebouwd sleeptankschip.
In april 1981 hermotoriseerd met 2 x 400 pk Deutz, type SBA 8 M 816, 1650 omw/min, motornummers: 6.402.593 en 6.402.594.
Levensloop: Op 05-11-1974 overgeschreven naar de Rheinische Tankreederei GmbH in Dusseldorf en als SARINIA in de vaart gebleven (4014690).  Op 27-02-1981 terug overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart en als SARINIA in de vaart gebleven (2316347).
Op 11-12-1985 verkocht aan G. Buijze, en als SARINIA, op basis van een bevrachtingsovereenkomst, in de vaart gebleven.
In 1991 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in S Gravendeel. 

 

Het motortankschip SARINIA in de Geulhaven in Rotterdam.

Het motortankschip SARINIA in de Geulhaven in Rotterdam.

Het motortankschip SARINIA, opvarend onder Tiel, met een omgebouwd sleeptankschip voor de kop. Deze foto werd genomen vanaf de AQUITANIA, die een originele bak duwt. Foto: J. Coppoolse - Archief Arie lentjes.

Het motortankschip SARINIA, opvarend onder Tiel, met een omgebouwd sleeptankschip voor de kop. Deze foto werd genomen vanaf de AQUITANIA, die een originele bak duwt. Foto: J. Coppoolse – Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip SARINIA, op een onbekende locatie.

Het motortankschip SARINIA, op een onbekende locatie. Fotograaf onbekend – Archief: Arie Lentjes.

Het motortankschip SARINIA, opvarend aan de Geissenrucken (kmr. 552,5).

Het motortankschip SARINIA, opvarend aan de Geissenrucken (kmr. 552,5).

De onttakelde SARINIA in mei 1990 in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk. De volledige sloop zal niet lang meer op zich laten wachten.

De, al behoorlijk onttakelde SARINIA in mei 1990 in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk. De volledige sloop zal niet lang meer op zich laten wachten.

Het motortankschip SARINIA, in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk. Klaar voor de sloop.

Het motortankschip SARINIA, in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk. Klaar voor de sloop.

De SARINIA, klaar voor de sloop in mei 1990. Er is al aardig geruimd aan dek.

De SARINIA, klaar voor de sloop in mei 1990. Er is al aardig geruimd aan dek.

Het motortankschip SARINIA in afwachting van haar definitieve einde. Moerdijk was in de jaren negentig van de vorige eeuw nog niet het uitgestrekte industriegebied van vandaag de dag. Alleen Shell Moerdijk is zichtbaar in de verte.

Het motortankschip SARINIA in afwachting van haar definitieve einde. Moerdijk was in de jaren negentig van de vorige eeuw nog niet het uitgestrekte industriegebied van vandaag de dag. Alleen Shell Moerdijk is zichtbaar in de verte.

Een blik in de stuurhut van de SARINIA. De centrale manoeuvreerstand is al aardig leeggehaald.

Een blik in de stuurhut van de SARINIA. De centrale manoeuvreerstand is al leeggehaald.

Een blik in de machinekamerschacht van de voormalige SARINIA. De hoofdmotoren zijn reeds verdwenen.

De (lege) machinekamerschacht van de SARINIA, gefotografeerd vanaf het roefdek. De hoofdmotoren zijn verwijderd.

Een foto genomen vanaf de fundaties van de hoofdmotoren. Wat vooral opvalt zijn de aandrijvingen van de pompen. Geheel bovenaan de foto de ramen van de achterzijde van de stuurhut.

Een foto genomen vanaf de fundaties van de hoofdmotoren. Wat vooral opvalt zijn de aandrijvingen van de pompen. Geheel bovenaan de foto de ramen van de achterzijde van de stuurhut.

De (voormalige) machinekamer van de SARINIA. Kennelijk werd het tijd dat het schip naar de sloop ging want een van de schroefassen was al niet meer bruikbaar.

De (voormalige) machinekamer van de SARINIA. Kennelijk werd het tijd dat het schip naar de sloop ging want een van de schroefassen was al niet meer bruikbaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatst gewijzigd