Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2305354.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1932.
Bouwwerf: Scheepswerf De Noord in Alblasserdam.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 51.20 x 6.01 x 2.23.
Tonnage / Inhoud: 413 / 470
Voortstuwing: 140 pk Deutz, type SOMV 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min.
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen: Geen.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het land Rusland.
Bijzonderheden: Gebouwd voor de vaart naar Halle en Leipzig aan de rivier de Saale. Van voerde hier transporten uit voor rekening van Duranapht, de naam waaronder Rusland actief was in de Duitse oliehandel.
Levensloop: Op 09-01-195 verkocht aan de Belgische Tankrederij (Transtank) NV in Antwerpen en hernoemd in ANDERLECHT (1). In 1956 hernoemd in BOOM. Op 27-03-1958 verkocht naar Phs. van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg en hernoemd in WOLFERODE. In 1976 verkocht en gesloopt.

 

Het motortankschip RUSSIA op de Saale in Halle. Vanwege de lage bruggen op de Saale is de stuurhut neergeklapt. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip RUSSIA voor anker op de Elbe in Hamburg/Harburg. Op de achtergrond een deel van de karakteristieke Elbebrücke. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip RUSSIA in het najaar van 1947 op een stormachtig IJsselmeer. Foto: collectie H. Peters – met dank.

Om droge voeten te houden ‘loopt’ kapitein Herman Peters over het leidingwerk van de RUSSIA. We schrijven najaar 1947 op het IJsselmeer. Foto: collectie H. Peters – met dank.

Het motortankschip RUSSIA, opgelegd aan het eiland Brienenoord. Niet veel later zou het schip naar Transtank in België verkocht worden. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip WOLFERODE, met een lading benzine opvarend op de Waal, onderweg naar Hamburg. Foto: archief Archief Arie Lentjes.