Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2307438.
Scheepstype: Motortankschip – type: N/open.
Bouwjaar: 1949.
Bouwwerf: Scheepswerf Boele in Bolnes.
Bouwnummer: 929.
Proefvaart: 08-09-1949.
Afmetingen: 79.80 x 10.08 x 2.47.
Tonnage / Inhoud: 1143 / 1515.
Voortstuwing: 650 pk Werkspoor, type T.M.A.S. 336, 6 cilinder, 4 tact, 325 omw/min. Motornummer: 1011.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 200 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen: ARABIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het Perzische rijk, het huidige Iran.
Bijzonderheden: Stapelloop: 25-05-1949.
Proefvaart: 01-08-1949.
Overdracht: 01-08-1949.
In 1960 overgemeten naar 2.57 meter en 1239 ton.
In 1973/1974 omgebouwd en verlengd tot beunschip met twee ruimen. Nieuwe maten: 85.96 x 10.00 x 3.03 meter en 1601 ton. In 1988 hermotoriseerd met 2 x 367 pk (270 kw) Volvo Penta, 6 cilinder, 4 tact scheepsdiesels; motornummers: 1101003273 en 1101003469. In …. hermotoriseerd met 1200 pk Mitsubishi. In …. uitgerust met een 350 pk kopschroef, type Ballegooy. Inmiddels ook voorzien van een nieuwe, aluminium stuurhut.
Levensloop: Op 10-10-1973 verkocht aan T.L. Oudakker in Zwijndrecht en hernoemd in CREDO. Op 22-04-1980 verkocht aan D. Snippe in Doesburg en als CREDO in de vaart gebleven. Op 06-01-1988 verkocht aan M. Mourik in Ouderkerk a/d IJssel en hernoemd in VARIATIE. In 2008 verkocht aan Vof Antonia in Brakel en als VARIATIE in de vaart gebleven. Anno 2017 in de vaart.

 

Het motortankschip PERSIA, met ‘klein’ water opvarend op de Bovenrijn.

De PERSIA, opvarend in één van de sluizen van het Grand Canal ‘d Alsace.

Bij de BRAG (Basler Rheinschiffahrt AG) in Birsfelden wachtend op een vrij steiger.

Dat er boven de sluis van Birselden veel stroom staat is iedere schipper wel bekend. Ook op de PERSIA is een extra voordraad naar de wal gezet.

Het motortankschip PERSIA in de voorhaven van Straatsburg. Op de achtergrond de silo’s van het Duitse Kehl.

Geheel zeker is het niet, maar zo te zien ligt de PERSIA hier in de oliehaven Straatsburg, tegenover de steigers van de Shell.  Wie het beter weet mag het zeggen.

De PERSIA in een besneeuwde haven van Godorf. Het motortankschip DETTMER TANK 21 vertrekt net van de steiger en een ‘ponton’ verder ligt een Van Ommeren schip uit de CURIA serie.

Aan de maaltijd in de woning van de motordrijver.

De PERSIA ligt te lossen in Mundenheim (kmr. 421).

De PERSIA varend boven Mainz-Kostheim.

Het beunschip VARIATIE varend aan de Baanhoekbrug. Foto: Willem Keizer – collectie: Arie Lentjes.

 

 

Laatst gewijzigd