Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2308945. 
Scheepstype: Motortankschip – type N open.
Bouwjaar: 1954. 
Bouwwerf: Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht.
Bouwnummer: 347.
Proefvaart: 27-07-1954.
Afmetingen: 79.92 x 9.48 x 2.82. 
Tonnage / Inhoud: 1418 / 1737. 
Voortstuwing: 640 pk Stork met Buchi-drukvulling, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornr: 6719.
Aantal schroeven: 1, voorzien van straalbuis. 
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. 
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
Zusterschepen SAXONIA en VISTULIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de rivier de Moezel.
Bijzonderheden: In 1977, voor Firma v/d Huygenbaert NV in Gent omgebouwd tot ondersteunings- en magazijnschip voor de estuaire vloot. Hernoemd in NOORDZEE en gestationeerd in het Zeewezendok in Oostende. De hoofdmotor werd verwijderd en in de (lege) machinekamer werd een stoomketel geplaatst voor het op temperatuur houden van, uit Rotterdam en Antwerpen, aangevoerde bunkerstookolie.  
Levensloop: Op 17-06-1975 verkocht aan Shell Nederland Verkoopmaatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd. Aansluitend op 11-07-1975 doorverkocht aan Tankrederij Mertens (Rederij Verstichel) NV in Sint Martens-Latem in België en als RICY V in de vaart gekomen.
In 1977 verkocht aan Firma v/d Huygenbaert NV in Gent en hernoemd in NOORDZEE (vaste ligplaats het Zeewezendok in Oostende).
In de zomer van 1997, als slooptonnage verkocht aan Veka BV in Werkendam en zonder naamsverandering afgevoerd voor de sloop. In 1999 definitief gesloopt bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem.  

 

Het motortankschip MOSELIA, geladen op het Albertkanaal in Antwerpen. Foto: Albert Verdoren - met dank.

Het motortankschip MOSELIA, geladen op het Albertkanaal in Antwerpen. Foto: Albert Verdoren – met dank.

De voormalige MOSELIA, als NOORDZEE, in het Zeewezendok in Gent. Feitelijk is het schip niet meer dan een drijvende stoomketel voor de firma Van de Huygenbaert.

De voormalige MOSELIA, als NOORDZEE, in het Zeewezendok in Gent. Feitelijk is het schip niet meer dan een drijvende stoomketel voor de firma Van de Huygenbaert.

De voormalige MOSELIA, als NOORDZEE, in het Zeewezendok in Gent. Feitelijk is het schip niet meer dan een drijvende stoomketel voor de firma Van de Huygenbaert.

De voormalige MOSELIA, als NOORDZEE, in het Zeewezendok in Gent. Feitelijk is het schip niet meer dan een drijvende stoomketel voor de firma Van de Huygenbaert.

De voormalige MOSELIA, als NOORDZEE, in het Zeewezendok in Gent. Feitelijk is het schip niet meer dan een drijvende stoomketel voor de firma Van de Huygenbaert.

De voormalige MOSELIA, als NOORDZEE, in het Zeewezendok in Gent. Feitelijk is het schip niet meer dan een drijvende stoomketel voor de firma Van de Huygenbaert.

Het motortankschip NOORDZEE (ex. MOSELIA) onderweg naar de sloop, gefotografeerd in Terneuzen op 18-07-1997. Foto: Ab de Jongh - met dank.

Het motortankschip NOORDZEE, als sloopgoed gefotografeerd boven de sluis van Terneuzen in de zomer van 1997. Foto: Ab de Jongh – met dank.

Het motortankschip NOORDZEE (ex. MOSELIA) onderweg naar de sloop, gefotografeerd in Terneuzen op 18-07-1997. Foto: Ab de Jongh - met dank.

Het motortankschip NOORDZEE (ex. MOSELIA), gefotografeerd op de Westerschelde op 18-07-1997. Langszij ligt het motortankschip RUPEL. Volgens de nu bekende feiten zou de voormalige MOSELIA pas in 1999 in Haarlem gesloopt worden. Waar het schip gedurende die twee tussenliggende jaren verbleef is niet bekend. Foto: Ab de Jongh – met dank.

 

 

 

 

 

 

Laatst gewijzigd