Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 3012021. 
Scheepstype: Motortankschip. 
Bouwjaar: 1972. 
Bouwwerf: T. van Duyvendijk’s Scheepswerf v/h Scheepswerf ‘De Vooruitgang’ NV in Alphen a/d Rijn. 
Bouwnummer: 1347. 
Proefvaart: 05-01-1973. 
Afmetingen: 84.90 x 9.50 x 3.29.
Tonnage / Inhoud: 1814 / 2103. 
Voortstuwing: 970 pk Stork Werkspooor, type 8FBHD-240, 900 omw/min, motornr: 70085. 
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis. 
Kopschroef: Naviprop kopbesturing.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating 4 voor chemiecaliën. Tevens voorzien van dampretourleiding en niveausignalering volgens type III – ADNR.
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur Houttuin motorpompen, aangedreven door de hoofdmotor.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Zusterschepen LIPARIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Lucanië, een landstreek in het zuiden van Italië, tijdens het Romeinse rijk. Ook wel Basilicata genoemd. Huidige hoofdstad Potenza.
Bijzonderheden: Voorzien van een Beckerroer, centrale manouevreerstand voor éénmans-bediening en een, gedeeltelijk hefbare stuurhut. In 1998 voorzien van een nieuw, dubbelwandig ladinggedelte en nieuw voorschip (1461 ton – 85.10 x 10.00 x 2.50). Het oude lading gedeelte en voorschip werd voor het motortankschip TRAVIA (thans) VIKING geplaatst.
Levensloop: Op 27-12-1972, om belastingtechnische redenen over-geschreven naar Fluvia SA in Fribourg (Zwitserland) en onder Zwitserse vlag gebracht (7000942). Niet hernoemd.
Op 30-12-1981 terug overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam (2316641) en niet hernoemd. Op 12-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1999 overgeschreven naar Vopak Barging Belgium NV in Antwerpen (6003390) en anvankelijk niet hernoemd. In 2002 hernoemd in VOPAK.MERCATOR. In 2007 overgeschreven naar Vopak Barging BV in Rotterdam (02328674) en niet hernoemd. In 2009 ingebracht in Interstream Barging BV in Rotterdam en hernoemd in MERCATOR. In de vaart. 

 

De te water lating van de LUCNIA op 27 oktober 1972.

De te water lating van de LUCNIA op 27 oktober 1972. Foto Archief Van Ommeren – met dank.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA opvarend te ‘s-Gravendeel in december 1987. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, afvarend ter hoogte van GORINCHEM in 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, gefotografeerd op de Westerschelde, ter hoogte van Terneuzen. Foto: H.J. de Winde – met dank.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, in de Geulhaven in afwachting van belading bij Matex Botlek.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, inmiddels voorzien van een nieuw ladinggedeelte en voorschip en varend onder Belgische vlag (6003390). Hier uitvarend van de Derde Petroleumhaven en onderweg naar de Geulhaven.

LUCANIA

De voormalige LUCANIA, inmiddels vernoemd in VOPAK-MERCATOR en bezig de rode (Vopak) kleur op de voorboeiing te vervangen door het groen van Interstreambarging. Een klein houten bordje op de kop geeft, tijdelijk, de naam aan.

LUCANIA

De voormalige LUCANIA, inmiddels vernoemd in VOPAK-MERCATOR en bezig de rode (Vopak) kleur op de voorboeiing te vervangen door het groen van Interstreambarging. Een klein houten bordje op de kop geeft, tijdelijk, de naam aan. Op deze foto is goed te zien dat het schip inmiddels een echte, dubbelwandige chemietanker is, met de spanten ‘overdeks’ en niet in de tanks. De VOPAK.MERCATOR vaart inmiddels voor Interstreambarging als MERCATOR.