Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309841.
Scheepstype: Motortankschip. – type N/open.
Bouwjaar: 1956/1957.
Bouwwerf: T. Buschmann in Hamburg.
Bouwnummer: 57.
Proefvaart: 25-02-1957.
Afmetingen: 67.00 x 8.22 x 2.62. 
Tonnage / Inhoud: 920 / 1118.
Voortstuwing: 500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 7261. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1, voorzien va straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: APPIA, AETOLIA, AURELIA, CALABRIA, CAMPANIA en LUCANIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het schiereiland Istrië.
Bijzonderheden: Stapelloop: 15-01-1957.
Proefvaart: 25-02-1957.
Overdracht: 26-02-1957.
In 1991 omgebouwd tot tankduwbak van 946 ton.
Levensloop: Op 20-03-1974 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 31-12-1974 verkocht aan Unitas BV in Rotterdam en op 26-04-1976 officieel hernoemd in MARCO. Op 02-01-1984 verkocht aan B. Suringh in Zwijndrecht en als MARCO in de vaart gebleven. Op 28-03-1991 verkocht naar G. Langeslag en H. van Berkum. Aansluitend omgebouwd tot tankduwbak en verhuurd aan Nedlloyd Rijn & Binnenvaart. Hernoemd in NEDLLOYD 23. Op 07-01-1992 verkocht aan aan Ger Tank Transport Beheer BV in Hendrik Ido Ambacht en hernoemd in ALPA 2. Op 18-12-1992 hernoemd in SCHENE 4. Op 07-02-1994, vanuit een faillissement aangekocht door Handel- en Scheepvaartbedrijf O. Slokkers BV in Zwijndrecht. Daarna onbekend.

 

Vader en zoon Lentjes aan dek van de ISTRIA in de zomer van 1959. Het scheepshondje werd Pollie genoemd.

Vader en zoon Lentjes aan dek van de ISTRIA in de zomer van 1959. Het scheepshondje werd Pollie genoemd.

Het motortankschip ISTRIA. Foto: Archief Phs. van Ommeren - met dank.

Het motortankschip ISTRIA. Foto: Archief Phs. van Ommeren – met dank.

Het motortankschip ISTRIA ligt voor anker boven Mannheim, de bestemming is de BASF in Ludwigshafen om te lossen. Het schip heeft een deukje in de boeiing.

Het motortankschip ISTRIA, voor anker boven Mannheim. Het is wachten op een losplaats bij de BASF in Ludwigshafen. Het schip heeft een enige schade aan de kop.

 

kop

Meer in detail lijkt de schade wel mee te vallen, de assurantieafdeling was er echter niet blij mee.

Het motortankschip ISTRIA bij de Shell in Anderlecht op het kanaal Brussel-Charleroi. Foto: H. Verleun - met dank.

Het motortankschip ISTRIA bij de Shell in Anderlecht op het kanaal Brussel-Charleroi. Foto: H. Verleun – met dank.

Het motortankschip ISTRIA, varend in ablaast nabij de 'Verbrande Brug' op het kanaal Brussel-Charleroi, na gelost te hebben in Anderlecht. Met vier tanks ballast kan de stuurhut blijven staan om de stad Brussel te passeren. Foto: H. Verleun - met dank.

Het motortankschip ISTRIA, varend in ballast nabij de ‘Verbrande Brug’ op het kanaal Brussel-Charleroi. Waarschijnlijk is er voor de Shell gelost in Anderlecht. Met vier tanks ballast kan de stuurhut blijven staan om de stad Brussel te passeren. Foto: H. Verleun – met dank.

De ISTRIA met meerdere Van Ommeren schepen, wachtend op de douane in Lobith.

De ISTRIA met meerdere Van Ommeren schepen, wachtend op de douane in Lobith. De tanks staan op de knevels om te ontgassen.

De tankduwbak NEDLLOYD 23 (ex. ISTRIA), geduwd door de NEDLLOYD 83, opvarend boven Dordrecht. Foto: Willem Keizer - met dank.

De tankduwbak NEDLLOYD 23 (ex. ISTRIA), geduwd door de NEDLLOYD 83, opvarend boven Dordrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

De SCHENE 3 (ex NEDLLOYD 51, samen met de SCHENE 4 (ex ISTRIA) aan het Gemeentesteiger in de Botlek.

De SCHENE 3 (ex NEDLLOYD 51, samen met de SCHENE 4 (ex ISTRIA) aan het Gemeentesteiger in de Botlek.