Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2102538.
Scheepstype: Motortankschip – N/open.
Bouwjaar: 1950.
Bouwwerf: Scheepswerf De Haan & Oerlemans in Heusden. 
Bouwnummer: 256. 
Proefvaart: Mei 1950. 
Afmetingen: 55.00 x 7.34 x 2.32.
Tonnage / Inhoud: 541 /  
Voortstuwing: 240 pk Brons, type: 3T, 3 cilinder, 2 tact, 265 omw/min, motornummer: 5320. 
Aantal schroeven: 1. 
Kopschroef: Geen. 
Aantal tanks: 8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 200 kuub per uur Houttuin motorpomp, aangedreven door een 40 pk Brons hulpmotor.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
Zusterschepen ROMANIA. 
Betekenis Scheepsnaam: Naar het land INDIA.
Bijzonderheden: In 1962 overgemeten naar 606 ton. In 1968/1969, in eigen beheer omgebouwd tot droge ladingschip van 499 ton met één ruim. In 1973 hermotoriseerd met 400 pk Brons, type: 6 GB, 6 cilinder 2 tact, 375 omw/min, motornummer: 24608. Overgemeten naar 549 ton. In 1983 verlengd naar 69.86 x 7.30 x 2.47 en 773 ton. Tevens voorzien van aluminium luiken. In 1983 voorzien van een Daf kopschroef van 220 pk en overgemeten naar 761 ton.     
Levensloop: Gebouwd in opdracht van Gebr. Broere NV in Dordrecht en als DORDRECHT 8 in de vaart gekomen. Vrijwel direct verhuurd aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en ingezet in het transport van crude naar Monheim. Op 04-07-1952 verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en op 07-07-1952 hernoemd in INDIA. Na het beëindigen van de crudelijn naar Monheim werd de INDIA veelvuldig ingezet op de Belgische vaarwegen. Op 09-08-1969 verkocht aan Rederij Vercar NV en hernoemd in VERCAR I. Op 24-09-1968 verkocht aan L.W.J. de Beyer in Gendt en hernoemd in GENDTSIA. Daarna in eigen beheer omgebouwd tot droge ladingschip. Op 09-04-1979 hernoemd in GENDTIA. Op 15-06-1993 overgeschreven naar L.W.J. de Beyer & Zn. Vof in Gendt en niet hernoemd. Voorzover bekend anno 2016 nog in de vaart.    

 

foto

Laatst gewijzigd