Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310485.
Scheepstype: Motortankschip, type N/open.
Bouwjaar: 1959.
Bouwwerf: Hitzler Werft GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer: 640.
Proefvaart: 28-07-1959.
Afmetingen: 79.82 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1432 / 1725.
Voortstuwing: 2 x 400 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornr: 7807 + 7808.
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 kubieke meter per uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: RAURICIA, SARINIA en SEDUNIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Zwitserse stad Chur.
Bijzonderheden: Stapelloop: 21-05-1959.
Proefvaart: 28-07-1959.
Overdracht: 28-07-1959.
In 1964 omgebouwd tot duwend motortankschip met een laadvermogen van 1384 ton. Voorzien van centrale manouevreer-stand, hydraulisch stuurwerk en koproer. Voer met een tot duwbak omgebouwd sleeptankschip.
In 1980 hermotoriseerd met 2 x 500 pk Stork Werkspoor, type DRO 216, motornummers: 11047-01 + 11047-02.
In 1998 geheel verbouwd en geschikt gemaakt voor het transport van chemiecalien. Voorzien van een nieuw voorschip, dubbelwandig ladinggedeelte, nieuwe roef en een nieuwe stuurhut. Tevens hermotoriseerd met 2 x 640 pk Cummins. Nieuwe tonnenmaat: 2007 ton – 86.00 x 11.40 x 3.21. Als ZEEMEEUW in de vaart gebleven.
In 2011 aangepast voor bunkerwerk. Uitgerust met een bunkergiek en een extra ladingpomp voor zware stookolie.
Levensloop: Op 22-08-1974 verkocht aan Shell Nederland Verkoop Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in SPIJKERPLAAT. Op 09-05-1988, verkocht aan Transportonderneming K.J. van Dorsten BV in Meppel en hernoemd in ZEEMEEUW.
Voer lange tijd in charter van Vopak Barging. In 2009 verkocht aan Scheepvaartonderneming Europe BV in St. Michielsgestel en hernoemd in CT ROME. In april 2011 op basis van een huurkoop-contract gecharterd door de Verenigde Tankrederij en hernoemd in ROME. Voer voornamelijk voor Oliehandel Klaas de Boer in het havengebied van Amsterdam. In 2012 verkocht aan Neerlandic Tankers BV in Oegstgeest en hernoemd in SKADI. Anno 2017 als SKADI in de vaart.
Het motortankschip CURIA, op de Bvenrijn voor anker. Foto: Archief Arie Lentjes

Het motortankschip CURIA, op waterstand geladen, voor anker aan de Strekdam. Boven de kranenbalk is nog net het dak van het kantoorschip OMNIA te zien. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met een tankduwbak langszij.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met een tankduwbak langszij.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met een tankduwbak langszij.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met een tankduwbak langszij.

Het motortankschip SPIJKERPLAAT,

Het motortankschip SPIJKERPLAAT, uitvarend Beatrixsluis in Vreeswijk. Foto: Archief J. den Haan – met dank.

Het motortankschip SPIJKERPLAAT (ex CURIA), afvarend aan het Noordereiland.

Het motortankschip SPIJKERPLAAT (ex CURIA), afvarend aan het Noordereiland. Het hoge kantoor van Makelaardij Ooms is het voormalige kantoor van W. van Driel. Foto: Archief Arie Lentjes.

De ZEEMEEUW op Steiger 2 bij de BP in de Botlek (Derde Petroleumhaven.

De ZEEMEEUW op Steiger 2 bij de BP in de Botlek (Derde Petroleumhaven). Via bevrachter Zwaans wordt er partijtje benzine geladen voor een Shell-depot ergens in Nederland.

De ZEEMEEUW op een steiger in de Geulhaven. Foto: mevr. Van den Heuvel - Lentjes - met dank.

De ZEEMEEUW op een steiger in de Geulhaven, wachtend op steiger bij Booy Clean om de tanks schoon te maken. Foto: mevr. Van den Heuvel – Lentjes – met dank.

De CURIA op steiger bij de Booy Clean in de Geulhaven. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes - met dank.

De CURIA op steiger bij de Booy Clean in de Geulhaven. Foto: mevr. Van den Heuvel -Lentjes – met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW heeft gelost bij het depot in Hengelo, en wacht om te kunnen schutten in de sluis van Eefde (Twenthe-Rijnkanaal). Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) - met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW heeft gelost bij het depot in Hengelo, en wacht om te kunnen schutten in de sluis van Eefde (Twenthe-Rijnkanaal). Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) – met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW vaart de sluis van Eefde in. (Twenthe-Rijnkanaal). Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) - met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW vaart de sluis van Eefde in. (Twenthe-Rijnkanaal). Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) – met dank.

De ZEEMEEUW verlaat de sluis van Eefde en gaat voor een nieuwe reis op weg richting Rotterdam (oktober 1991). Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

De ZEEMEEUW verlaat de sluis van Eefde en gaat voor een nieuwe reis op weg richting Rotterdam (oktober 1991). Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

 

Het motortankschip ZEEMEEUW werd lange tijd bevracht door Zwaans. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ZEEMEEUW werd lange tijd bevracht door Zwaans. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ZEEMEEUW, na de grote verbouwing voor anker in Leverkusen. In de mast de vlag van Gebr. Broere. Foto: Jochem Driessen - met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW, kort na de verbouwing in 1998, voor anker in Leverkusen. In de voormast de rood-wit-rode vlag van Gebr. Broere. Foto: Jochem Driessen – met dank.

De ZEEMEEUW, hier inmiddels varend in de kleuren van Vopak Barging, loopt in 2005, vanaf de Nieuwe Waterweg de Derde Petroleumhaven binnen. Vooral de groen/rode band was een complete aanfluiting.

De ZEEMEEUW, hier inmiddels varend in de kleuren van Vopak Barging, loopt in 2005, vanaf de Nieuwe Waterweg de Derde Petroleumhaven binnen. Vooral de groen/rode band was een complete aanfluiting.

De ZEEMEEUW aan het Wachtsteiger aan de Welplaatkade.

De ZEEMEEUW aan de Wachtsteiger aan de Welplaatkade.

Het motortankschip ZEEMEEUW in de Botlek Centrale Geul in 2008.

Het motortankschip ZEEMEEUW tijdens het uitvaren van de Botlek Centrale Geul in de zomer van 2008. De rood/groene band is inmiddels overgeschilderd en geheel rood geworden.

Het motortankschip ZEEMEEUW bij de Esso Botlek in 2009.

Deze foto werd genomen kort voor het moment dat het motortankschip ZEEMEEUW werd verkocht naar Scheepvaartonderneming Europe BV in St. Michielsgestel. Het schip ligt hier te lossen bij de Esso in de Botlek Derde Petroleumhaven.

Het motortankschip SCADI, opvarend aan de Kauber Pfalz in maart 3013.

Het motortankschip SCADI, opvarend aan de Kauber Pfalz in maart 3013. Foto: Gerd Schuth – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd