Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr: 2309653.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1956.
Bouwwerf: Schiffswerft J.G. Hitzler AG in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer: 596.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 79.94 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1428 / 1732.
Voortstuwing: 690 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min. Motornummer: 7241. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houtuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen: AMISIA, ODERIA, TRAVIA, ISARIA, WISMARIA, ARGENTORIA.
Betekenis Scheepsnaam:  Naar de Duitse stad Kleef.
Bijzonderheden: Overdracht: 31-07-1956.
In 1966 bij scheepswerf De Noord in Alblasserdam aangepast voor stookolietransporten. Hiervoor uitgerust met een Clayton verwarmingsketel.
In 1983/1984 omgebouwd tot wacht- en magazijnschip voor de vloot van Chemgas. De hoofdmotor werd hiervoor in november 1983 reeds verwijderd en de machinekamer verbouwd tot ketelruimte. In januari 1984 hernoemd in PLETSCHBACH II.
Heeft als ligplaats de Worringen Ort (kmr. 708), in de omgeving van Dormagen.
Levensloop: Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam. Op 04-01-1984 verkocht naar Gastankvaartmaatschappij ‘Chemgas’ BV in Rotterdam en hernoemd in PLETSCHBACH II. 

 

Het motortankschip CLIVIA lost in oktober 1984 een lading stookolie bij de energiecentrale aan het Winschoterdiep (Groningen). Dit soort partijen stookolie waren alleen bedoeld als strategische voorraad en werden, wanneer niet gebruikt, in het voorjaar van het opvolgende jaar weer teruggevaren. Zowel de Shell als de BP waren actief in dit werk. Foto: C. Gankema – met dank.

Het motortankschip CLIVIA, opvarend op de Bovenrijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Een blik op de stuurhut van de CLIVIA. De radar staat er al op, maar de periscoop ontbreekt nog. Foto: A. Elen – met dank.

De messroom aan boord van de CLIVIA. Ondanks dat één en ander nu gedateerd overkomt waren de verblijven van de Van Ommeren schepen zeer modern voor hun tijd. Foto: A.Elen – met dank.

De PLETSBACH II (ex CLIVIA) op haar vaste plaats op de Worringen Ort (kmr. 708) in de omgeving van Dormagen.

De PLETSBACH II (ex CLIVIA) aan de werf voor groot onderhoud. Foto: Dieter Henken – met dank.

 

Laatst gewijzigd