Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2306111. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open. 
Bouwjaar: 1922. 
Bouwwerf: Schiffswerft J. Frerichs & Co AG in Einswarden (Beneden-Weser in het district Oldenburg).   
Bouwnummer: Onbekend. 
Proefvaart: Onbekend. 
Afmetingen: 67.00 x 8.18 x 2.40. 
Tonnage / Inhoud: 784 / 1044. 
Voortstuwing: 300 pk Deutz, type RV6M-345, 6 cilinder, 4 tact. 
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 8, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 150 kubieke meter motorpomp. 
Eigenaar: Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: Onbekend. 
Betekenis Scheepsnaam: Onbekend.
Bijzonderheden: In 1935 in opdracht van de Vereinigte Stinnes AG in Duisburg bij Scheepswerf Bodewes in Millingen omgebouwd tot motortankschip van 784 ton met 8 tanks en een voortstuwing van 300 pk Deutz. In 1962 hermotoriseerd met 500 pk Deutz, type RBA 8 M-52, motornummer: 3001285-292. In 1967 verlengd naar 77.00 x 8.20 x 2.40, met 12 tanks en 1224 ton. In 19.. hermotoriseerd met 620 pk Deutz.
Levensloop: In 1922, (waarschijnlijk) als sleepvrachtschip gebouwd in opdracht van Hugo Stinnes GmbH in Duisburg. De eerste scheepsnaam is onbekend, maar in 1935, na de ombouw tot motortankschip, hernoemd in JAN STEEN.
Op 13-04-1939, door de Vereinigte Stinnes AG in Duisburg overgeschreven naar de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam (2306111) en hernoemd in CENTRUST IV.
Op 01-02-1949 werd de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam (een volle dochter van het Duitse Stinnes-concern) door de Nederlandse Staat, via het Nederlands Beheerinstituut (afdeling Stichting Beheer Rijnschepen) gedwongen haar tankvloot, als herstelbetaling voor geleden oorlogsschade bij openbare inschrijving te huur aan te bieden. Phs. van Ommeren NV wist deze vloot in handen te krijgen en in februari 1949 konden zo vijf motortankschepen aan de vloot worden toegevoegd. Zij bleven weliswaar onder hun oude namen in de vaart, maar werden verder volledig door Van Ommeren berederd. Van 1949 tot 1953 huurde Van Ommeren deze vloot, voor een bedrag van 50.000 gulden per jaar, direct van de Stichting Beheer Rijnschepen en van 1953 tot en met 1956 rechtstreeks van de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV. Najaar 1956 werd door Van Ommeren besloten het huurcontract niet te verlengen en begin 1957 gingen de schepen definitief terug over naar de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn. Veel voormalig personeel van Matterhorn bleef echter bij Van Ommeren en werd op andere schepen geplaatst.
Op 26-06-1967 hernoemd in HELMUT DREYER. Op 27-02-1968 overgeschreven naar de Vereinigte Stinnes Rheinreedereien GmbH in Duisburg-Ruhrort en onder Duitse vlag gebracht (4009410). Later hernoemd in EILTANK 13. Daarna onbekend. 

 

Het motortankschip CENTRUST IV aan het Stadspark in Ludwigshafen. Deze foto is gemaakt rond 1957, want de boeiing staat al in de kleuren van de Vereinigte Stinnes Rheinreedereien GmbH in Duisburg-Ruhrort. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CENTRUST IV, voor anker aan het Stadspark in Ludwigshafen. Deze foto is gemaakt rond 1957. De naam is al van de kop verdwenen en de boeiing staat in het haaientandenmotief van de Vereinigte Stinnes Rheinreedereien GmbH in Duisburg-Ruhrort. Foto: Archief Arie Lentjes.

Laatst gewijzigd