Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2305806. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1937.
Bouwwerf: Elsflether Schiffswerft in Elsfleth, Duitsland. 
Bouwnummer: Onbekend. 
Proefvaart: Onbekend. 
Afmetingen: 67.05 x 8.09 x 2.23. 
Tonnage / Inhoud: 706 / 956. 
Voortstuwing: 350 pk Deutz. 
Aantal schroeven: 1, straalbuis niet bekend.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, zonder stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 150 cbm/uur.
Eigenaar: Hugo Stinnes Handel en Transport Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: CENTRUST I en CENTRUST III.
Betekenis Scheepsnaam: Onbekend. 
Bijzonderheden: Op 01-02-1949 werd de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam (een volle dochter van het Duitse Stinnes-concern) door de Nederlandse Staat, via het Nederlands Beheerinstituut (afdeling Stichting Beheer Rijnschepen) gedwongen haar tankvloot, als herstelbetaling voor geleden oorlogsschade bij openbare inschrijving te huur aan te bieden. Phs. van Ommeren NV wist deze vloot in handen te krijgen en in februari 1949 konden zo vijf motortankschepen aan de vloot worden toegevoegd. Zij bleven weliswaar onder hun oude namen in de vaart, maar werden verder volledig door Van Ommeren berederd. Van 1949 tot 1953 huurde Van Ommeren deze vloot, voor een bedrag van 50.000 gulden per jaar, direct van de Stichting Beheer Rijnschepen en van 1953 tot en met 1956 rechtstreeks van de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV. Najaar 1956 werd door Van Ommeren besloten het huurcontract niet te verlengen en begin 1957 gingen de schepen definitief terug over naar de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn. Veel voormalig personeel van Matterhorn bleef echter bij Van Ommeren en werd op andere schepen geplaatst.
In 1947 hermotoriseerd met 450 pk MWM, 6 cilinder.
In 1963 verlengd naar 80.00 x 8.20 x 2.70, met 12 tanks en een nieuwe tonnenmaat van 1161 ton. Tevens hermotoriseerd met 620 pk Deutz, type RBA8M-528, 8 cilinder, motornr: 3531890/897.
Levensloop: In 1936 gebouwd in opdracht van de Gewerkschaft Mattias Stinnes GmbH in Essen (het overkoepelend moederbedrijf van het gehele Stinnes-concern). Op 02-04-1937 als CENTRUST II voor de Hugo Stinnes Handel en Transport Maatschappij NV in Rotterdam (onder Nederlandse vlag) in de vaart gekomen.
Op 24-11-1937 overgeschreven naar de Algemeene Rotterdamsche Maatschappij voor Handel en Crediet NV in Rotterdam (een semi Duitse bank voor het beheer van Duitse tegoeden in het buitenland) en niet hernoemd. Op 17-04-1939 overgeschreven naar Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdamen opnieuw niet hernoemd.
Op 21-11-1963, na de verlenging hernoemd in BRUNO KRAUSE. Op 26-01-1967 overgeschreven naar de Vereinigte Stinnes Rheinreedereien GmbH in Duisburg-Ruhrort en onder Duitse vlag gebracht (4009570). In 1971 overgeschreven naar Fendel-Stinnes AG in Duisburg-Ruhrort en niet hernoemd. In 1976 overgeschreven naar Stinnes Reederei AG in Duisburg-Ruhrort en niet hernoemd. Daarna onbekend.

 

Het motortankschip CENTRUST II, opvarend ter hoogte van St. Goar (kmr. 556). Op de achtergrond St. Goarhausen. Foto: H. de Haan - met dank.

Het motortankschip CENTRUST II, opvarend ter hoogte van St. Goar (kmr. 556). Op de achtergrond St. Goarhausen. Foto: H. de Haan – met dank.

De machinekamer van de CENTRUST II. Kennelijk had de hoofdmotor soms wat kuren. Foto: Piet Gunter - met dank.

De machinekamer van de CENTRUST II. Kennelijk had de hoofdmotor soms wat kuren en was er wat spierkracht nodig om de zaak weer aan de gang te krijgen. Foto: Piet Gunter – met dank.

Het motortankschip BRUNO KRAUSE, afvarend in Mannheim. Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BRUNO KRAUSE, afvarend in Mannheim. Archief Arie Lentjes.

 

 

foto

Laatst gewijzigd