Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309952.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1957.
Bouwwerf: Casco gebouwd bij Weerter Scheepsbouw in Weert en afgebouwd bij Scheepswerf Bodewes in Millingen.
Bouwnummer: 541.
Proefvaart: 24-06-1957.
Afmetingen: 67.21 x 7.45 x 2.73.
Tonnage / Inhoud: 825 / 910.
Voortstuwing: 570 pk Bolnes, 5 cilinder. Motornummer: 3107.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 14, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 250 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar: Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam.
Zusterschepen: Onbekend.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het Kaukasus gebergte.
Bijzonderheden: Casco gebouwd bij de Weerter Scheepsbouw in Weert onder bouwnummer 544. Vervolgens bij Scheepswerf Bodewes in Millingen afgebouwd tot motortankschip van 664 ton, afmetingen: 59.55 x 745 x … met 12 tanks. Uitgerust met een 350 pk Bolnes, 7 cilinder. Motornummer: 1642. Oorspronkelijk ook uitgerust met een stoompomp. In 1965 verlengd naar 825 ton met 14 tanks. In  …. voorzien van een kopschroef aangedreven door een 270 pk Scania.
Levensloop: Gebouwd in opdracht van het Algemeen Vrachtkantoor NV in Rotterdam en aks ALVRACHT 16 in de vaart gekomen. In 2000 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland IN s’-Gravendeel. 

 

De stapelloop van de ALVRACHT 16 bij de Weerter Scheepsbouw in Weert (Zuid- Willemsvaart). Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

Het casco van de ALVRACHT 16 is met goed gevolg van de helling gelopen en drijft rond in de Zuid-Willemsvaart. Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

Het casco van de ALVRACHT 16, achter de sleepboot VOLUNTAS DEI, onderweg naar scheepswerf Bodewes in Millingen voor de afbouw. Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

Het casco van de ALVRACHT 16, achter de sleepboot VOLUNTAS DEI, onderweg naar  scheepswerf Bodewes in Millingen voor de afbouw. Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

De VOLUNTAS DEI, met op sleeptouw het casco van de ALVRACHT 16, heeft vastgemaakt voor één van de sluizen op de Zuid-Willemsvaart. Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

Met uiterste precisie brengt de VOLUNTES DEI het casco van de ALVRACHT 16 één van de sluizen van de Zuid-Willemsvaart binnen. Degene die weet welke sluis het is mag het zeggen. Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

In 1965 werd de ALVRACHT 16 verlengd. Hier zien we het schip op haar proefvaart na de verlenging. Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

In 1965 werd de ALVRACHT 16 verlengd. Hier zien we het schip op haar proefvaart na de verlenging, nu echter in geladen toestand. Foto: collectie Jos Telleman – met dank.

Het motortankschip CAUCASIA afvarend ter hoogte van St. Andries. Foto: Jan van ’t Verlaat – met dank.

Het motortankschip CAUCASIA in de Volkeraksluis. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip CAUCASIA. Foto: Jan van ’t Verlaat – met dank.

Het motortankschip CAUCASIA. Foto: Jan van ’t Verlaat – met dank.

 

Laatst gewijzigd