Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2307774.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1951.
Bouwwerf: Scheepswerf De Biesbosch NV in Dordrecht.
Bouwnummer: 337.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 79.96 x 10.09 x 2.52.
Tonnage / Inhoud: 1231 / 1597.
Voortstuwing: 2 x 450 pk Sulzer, type 6 TW-24, 6 cilinder, 2 tact, 400 omw/min. Motornummers: 26893/898 en 26899/904. 
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leiding systeem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s NV in Rotterdaam.
Zusterschepen: CAUCASIA, LEMANIA en RAETIA.
Betekenis Scheepsnaam: Vernoemd naar de Kaspische Zee.
Bijzonderheden: In 1962 voorzien van een verschansing waarop de, toen nog verplichte ‘blauwe band’ geschilderd kon worden. De CASPIA kon daardoor bij dezelfde afmetingen 178 ton meer lading meenemen omdat zij nu maximaal kon afladen. Omdat de feitelijke kubieke meters inhoud niet veranderden konden deze extra tonnen alleen benut worden bij ladingen met een hoge soortelijke massa.
In 1968 bij Boele Bolnes verlengd naar 98.00 x 10.09 x 2.52 en 1806 ton met 12 tanks. Tevens omgebouwd tot duwend motortankschip. Hiervoor voorzien van een koproer, centrale manoeuvreerstand voor éénmansbediening en hydraulisch stuurwerk. Heeft enige jaren met de tankduwbak VOTANK 8 gevaren, maar bij gebleken ongeschiktheid terug in de zelfstandige vaart gebracht.
In 1981 omgebouwd tot motorvrachtschip. Omdat de lengte van het schip werd teruggebracht tot 89.00 meter werd de tonnenmaat verkleind tot 1599 ton met 2 ruimen. Tevens werd de motor aan stuurboord vervangen door een 600 pk Kromhout, type 6 FHD 240, motornummer: 16701.
In …. hermotoriseerd met 2 x 525 pk Sulzer. In …. verlengd naar 97.75 x 10.10 x 3.20 en 2009 ton en hermotoriseerd met 2 x 640 pk Cummins, type KTA 19 M3, en uitgerust met een kopschroef, aangedreven door een 350 pk Cummins.
Levensloop: Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 24-09-1980 verkocht aan Hatraba Beton BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-12-1980 verkocht aan Handel en Scheepvaart ‘Krimpen’ BV in Krimpen aan de IJssel en aanvankelijk niet hernoemd. Aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip en hernoemd in ESOX. Op 21-07-1983 overgeschreven naar Motoren en Machinefabriek ‘Kinderdijk’ BV in Krimpen aan de IJssel en niet hernoemd. Op 20-06-1984 terug overgeschreven naar Handel en Scheepvaart BV in Krimpen aan de IJssel en niet hernoemd. Op 26-08-1986 verkocht aan H.L.A. Lubbers in Drimmelen en hernoemd in CLARIE. Op 25-05-1994 overgeschreven naar Lubbers & Strijbis (L & S) Scheepvaart BV in Capelle aan de IJssel en op dezelfde dag doorverkocht aan Vof Tempora (De Tijd) in Ouderkerk aan de IJssel en hernoemd in TEMPORA. In 2002 verkocht aan Vof de Haan Klink in Terneuzen en hernoemd in ASTRID. Anno 2017 in de vaart.

 

Het motortankschip CASPIA, opvarend ter hoogte van het Kralingsche Veer. Ondanks dat dit niet de beste foto van de CASPIA is op dit plaatje te zien dat de ‘blauwe band’ nog op de romp geschilderd is. Aan het einde van de voorboeiing loopt de band naar beneden en bij de achterboeiing weer omhoog. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CASPIA varend boven de noodbrug in Mannheim. Op deze foto is ook goed de ‘blauwe band’ te zien; die nog op de romp is geschilderd. Foto: archief Arie Lentjes.

Terwijl de stuw en de sluis van Straatsburg nog in de afbouwfase zijn, zien we hier de CASPIA, samen met de VOTANK 8, opvarend richting Basel/Birsfelden. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

De Caspia, verlost van haar duwbak, afvarend boven één van de sluizen van het Grand Canal ‘d Elsace. Geheel links op de foto is goed de originele Rijnstroom te zien. Foto: archief Van Ommeren – met dank.

Vanwege gezinsuitbreiding ligt de familie Lubbers/Strijbis een lang weekend aan het Noordereiland in Rotterdam. Het is kort na de overdracht van de ESOX naar de CLARIE. De achterboeiing en de achterkant van de roef zijn inmiddels kaal gemaakt en ook aan de zijkant van de roef zijn wat aanpassingen gedaan. Wellicht hebben die te maken met het plaatsen van een autokraan.

De voormalige CASPIA als CLARIE in de zomer van 1986 voor een lang weekend aan het Noordereiland in Rotterdam. De achterkant van de roef en de achterboeiing zijn inmiddels kaal gemaakt maar op het kontje van de roeiboot is nog altijd de naam ESOX te lezen.

Nogmaals het achterschip van de CLARIE (ex. CASPIA, ex. ESOX). De naam CLARIE is nog niet aangebracht, maar goed; de schipper is slechts enkele dagen eerder vader geworden van een nieuwe spruit en had wat andere prioriteiten aan zijn hoofd.

Het motorvrachtschip CLARIE bij het uitvaren van de Volkeraksluis. De achterboeiing heeft nog altijd niet de juiste kleur gekregen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motorvrachtschip ASTRID bij het invaren van de sluis van Eefde in mei 2014. Foto: Eric Ooms – met dank.

Het motorvrachtschip ASTRID bij het uitvaren van de sluis van Eefde in mei 2014. Foto: Eric Ooms – met dank.

Laatst gewijzigd