Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2305853.
Scheepstype: Motortankschip – type/open.
Bouwjaar: 1937.
Bouwwerf: Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer: 650.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 65.03 x 8.11 x 2.24.
Tonnage / Inhoud: 668 / 934.
Voortstuwing: 400 pk Stork, type HOT, 5 cilinder, 2 tact, 310 omw/min. Motornummer: 3996.
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10.
Pompcapaciteit: 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met een dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen: ADALUSIA, CASTILIA en VALENCIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Spaanse provincie Cantabrië, in het noordoosten van Spanje.
Bijzonderheden: In 1948 voorzien van stoomspiralen en een Clayton stoomgenerator voor stookolie-transporten.
In 1961 hermotoriseerd met 420 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornr: 7828. Tevens voorzien van 1 Houttuin ladingpomp van 240 cbm/uur. Overgemeten naar 689 ton en 918 cbm, bij een diepgang van 2.34 meter.
In 1964 bij Scheepswerf Van der Giessen en De Noord, verlengd naar 79.53 x 8.10 x 2.51 met 995 ton en 1190 cbm met 12 tanks.
Levensloop: Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 07-11-1975 verkocht aan J. Langeberg in Amsterdam en niet hernoemd. Op 13-06-1980 hernoemd in ANTONIUS LANGEBERG. Op 21-12-1984 verkocht aan Tanker Cleaning CV in Amsterdam. Op 11-03-1985 aan Tankcleaning Rotterdam CV, onder beheer van HOB Haven-ontvangstinstallatie Beheermaatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1992 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel.

 

 

Laatst gewijzigd