Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309709.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1956.
Bouwwerf: T. Buschmann in Hamburg.
Bouwnummer: 55.
Proefvaart: 08-10-1956.
Afmetingen: 66.94 x 8.27 x 2.62.
Tonnage / Inhoud: 929/ 1122.
Voortstuwing: 500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: …. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1, voorzien van straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen APPIA, AETOLIA, AURELIA, CAMPANIA, ISTRIA, LUCANIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Calabrië, in het zuidwesten van het Italiaanse schiereiland. 
Bijzonderheden: Stapelloop: 04-09-1956
Proefvaart: 08-10-1956.
Overdracht
: 08-10-1956.
In opdracht van de Rheinische Tankreederei AG verlengd naar 79.90 meter en 1155 ton met 12 tanks.
Levensloop: Op 28-11-1960 verkocht aan de Rheinische Tankreedrei AG in Düsseldorf en hernoemd in MÖHNESEE. In 1991 opgelegd in de Insteekhaven van Moerdijk en aansluitend gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in Moerdijk.  

 

Het motortankschip CALABRIA in de sluis van Eddersheim op de Main. Foto: A. Elen – met dank.

De MÖHNESEE, varend op het Hartelknaal. Fotograaf onbekend – collectie Arie Lentjes.

De MÖHNESEE in de Insteekhaven van Moerdijk in de zomer van 1991. Korte tijd later zou de voormalige CALABRIA ten prooi aan de slopershamer vallen.

De MÖHNESEE ligt klaar voor de sloop in 1991. Aan onderhoud is de laatste jaren niet veel meer aandacht besteedt.

Laatst gewijzigd