Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310053.
Scheepstype: Motortankschip, type N/open.
Bouwjaar: 1957.
Bouwwerf: Berninghaus in Duisburg, Duitsland.
Bouwnummer: 746.
Proefvaart: 16-10-1957.
Afmetingen: 99.99 x 12.26 x 2.83.
Tonnage / Inhoud: 2130 / 3025.
Voortstuwing: 3 x 450 pk Sulzer, type 6 T.W. 24, 5 cilinder, 2 tact, 425 omw/min. Motornummers: 48563/68, 48575/80 en 48557/62.
Aantal schroeven: 3 schroeven, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Geen, wel voorzien van hydraulisch bedienbare voorroeren. 
Aantal tanks: 18 tanks, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 2 x 300 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. 
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: AQUITANIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Burgundië, een streek in Frankrijk. 
Bijzonderheden: Stapelloop: 17-08-1957.
Proefvaart: 16-10-1957.
Overdracht: 17-10-1957.
Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.

In 1963 omgebouwd tot duwend motor-tankschip voor het duwen van een tank-duwbak uit de serie VOTANK 5 t/m VOTANK 8.
In oktober 1990 bij Scheepswerf De Schroef in Sluiskil hermotoriseerd met 3 x 450 pk Caterpillar, type 3412 TL.
In 19.. betrokken geweest bij een zware kop op kop aanvaring ter hoogte van Haaften met het containerschip SARINA (2318675).
Levensloop: Op 05-07-1979 verkocht naar Biros AG in Basel en hernoemd in MAGNOLIA (7001179). In 1996 overgeschreven naar Biranja AG in Basel en niet van naam veranderd. In …. verkocht naar Stetra GmbH in Ludwigshafen (4800310) en als MAGNOLIA in de vaart gebleven. Vaart vaak samen met het voormalige motortankschip NEREUS als een soort koppelverband.
Het motortankschip BURGUNDIA voor de sluis van Wemeldinge.

Het motortankschip BURGUNDIA voor de sluis van Wemeldinge.

BURGUNDIA

De BURGUNDIA in de opvaart met één of twee sleeptankschepen in aanhang

BURGUNDIA

In de periode dat de AQUITANIA na een zware aanvaring aan de werf lag, nam de BURGUNDIA het werk met het ‘Stelletje’ ACTANIA en SCALDIA naar Emmelsum over. Hier vaart zij afvarend ter hoogte van Alblasserdam.

BURGUNDIA

De BURGUNDIA, met de tankduwbak VOTANK 8 voor de kop, op de Waal beneden Nijmegen. Het duwstel is tot de ijken afgeladen want er staat water zat op de rivier.

Het motortankschip MAGNOLIA (ex BURGUNDIA) kort na de overname. Op deze foto staat de rederij Biros nog in de schoorsteen.

Het motortankschip MAGNOLIA (ex BURGUNDIA) kort na de overname door Biros AG in Basel. Deze foto is genomen bij de BP in de Botlek Centrale Geul.

 

BURGUNDIA

De MAGNOLIA in oktober 1990 op Scheepswerf De Schroef in Sluiskil voor groot onderhoud en het wisselen van de hoofdmotoren.

BURGUNDIA

De kop van de MAGNOLIA, gefotografeerd in oktober bij Scheepswerf De Schroef in Sluiskuil. De versteviging van de kop dateert nog uit de tijd dat het schip als BURGUNDIA een duwbak moest duwen.

BURGUNDIA

De drie schroeven en de roeren van de MAGNOLIA (ex BURGUNDIA).

BURGUNDIA

De oude, afgedankte, Sulzers van de voormalige BURGUNDIA. Ze hebben hun taak volbracht en het schip heel wat kilometers voortgestuwd. Wat rest is de smeltoven.

BURGUNDIA

De MAGNOLIA tijdens het laden van een partij gasolie op Steiger 2 bij de voormalige BP Botlek.

BURGUNDIA

De zwaar beschadigde kop van de MAGNOLIA na een kop op kop aanvaring met het containerschip SARINA.

Het motortankschip MAGNOLIA, opvarend op de Waal. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motortankschip MAGNOLIA, opvarend op de Waal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

 

BURGUNDIA

De MAGNOLIA in mei 2009 in de Neckarhaven in Rotterdam. Er is in feite weinig over van dit eens zo trotse motortankschip.

BURGUNDIA

De MAGNOLIA in mei 2009 in de Neckarhaven in Rotterdam. Langszij de (zogenaamde) tankduwbak NEREUS.

 

BURGUNDIA

Sinds enkele jaren staat er achterop de roef van de MAGNOLIA een soort ‘portocabin’, die door de eigenaar is omgebouwd tot garage. Hierin houdt hij zich als tijdverdrijf bezig met het opknappen van oude auto’s.

BURGUNDIA

Feitelijk moeten we hier spreken over het koppelverband MAGNOLIA – NEREUS. Of de NEREUS ooit werkelijk voor de kop van de MAGNOLIA heeft gestaan, gezien het feit dat de stuurhut van de NEREUS niet verwijderd is, valt te betwijfelen. Een fraai ‘Stelletje’ is het zeker niet.