Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2304080.
Scheepstype: Motortankschip – type: N /open.
Bouwjaar: 1929.
Bouwwerf: NV Werf v/h Rijkée & Co in Rotterdam.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 38.45 x 5.03 x 2.13.
Tonnage / Inhoud: 243 / 329.
Voortstuwing: 70 pk Deutz, type Spoz 330, 2 cilinder, 2 tact, 430 omw/min.
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 6.
Pompcapaciteit: 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp  + 1 x 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar: Van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen BRIENZ, CHUR, CHAMONIX, GSTAAD en CHAMONIX (allen gebouwd bij Rijkée & Co).
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Zwitserse stad Brugg in het kanton Aargau.
Bijzonderheden: In 19.. werd de stoompomp verwijderd. Later werd motorpomp van 140 cbm/uur door een exemplaar van 300 cbm/uur. In 19.. voorzien van stoomspiralen.
Levensloop: Op 20-10-1953 verkocht naar de Belgische Tankrederij NV (Transtank) in Antwerpen en hernoemd in ANDENNE. Op 10-11-1971 verkocht aan Compagnie Service & Transport SA in Le Havre, Frankrijk. Daarna onbekend.

 

Het motortankschip BRUGG aan de werf van Rijkée & Co in Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BRUGG bij het invaren van één van sluisjes van het Huninger Kanaal, het 31 kilometer lange verbindingskanaal tussen het Canal du Rhône au Rhin en de Rijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motorspits BRUGG, voor een van de sluizen op het Albertkanaal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BRUGG, voor één van de sluizen op het Albertkanaal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANDENNE (ex. BRUGG) in de haven van Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.