Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2304086.
Scheepstype: Motortankschip – type: N /open.
Bouwjaar: 1929.
Bouwwerf: NV Werf v/h Rijkée & Co in Rotterdam.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 38.45 x 5.03 x 2.13.
Tonnage / Inhoud: 243 / 329.
Voortstuwing: 60 pk Deutz, type Spoz 330, 2 cilinder, 2 tact, 430 omw/min.
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 6.
Pompcapaciteit: 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp  + 1 x 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar: Van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen: BRUGG, CHUR, CHAMONIX en GSTAAD (allen gebouwd bij Rijkée & Co).
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Zwitserse stad Brienz, in het kanton Bern.
Bijzonderheden: In 19.. werd de stoompomp verwijderd. Later werd motorpomp van 140 cbm/uur door een exemplaar van 115  cbm/uur. In 19.. voorzien van stoomspiralen.
Levensloop: Op 20-10-1953 overgeschreven naar de Belgische Tankrederij NV (Transtank) in Antwerpen en hernoemd in ANGLEUR. Op 27-08-1973 verkocht naar Ball & Plump in Gravesend in Engeland. Daarna onbekend.

 

Het motortankschip BRIENZ, gefotografeerd op het Canal du Rhône au Rhine, in de omgeving van Mulhouse (Ile de Napoléon). Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BRIENZ ligt te lossen in Hardeville in het noorden van Frankrijk. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANGLEUR (ex. BRIENZ). Foto: Archief Arie Lentjes.

De ANGLEUR in de ijzige winter van 1963. Foto: Archief Arie Lentjes.