Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2005817.
Scheepstype: Motortankschip – type III.
Bouwjaar: 1961.
Bouwwerf: Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer: 676.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 74.63 x 8.98 x 2.65.
Tonnage / Inhoud: 1094 / 
Voortstuwing: 2 x 250 pk Bolnes, motornummers: 2000 en 2001.
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12.
Pompcapaciteit: 2 x 250 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen: Geen.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het land België. 
Bijzonderheden: In 1981 verlengd naar 84.63 x 8.98 x 2.71 en 1277 ton en 1700 kubieke meter inhoud. In 1983 voorzien van een boegschroef, aangedreven door een 200 pk Scania Vabis, type DS11, 2000 omw/min. Motornummer: 150596.
Levensloop: In 1961 g3bouwd in opdracht van de Benzine en Petroleum Handel Maatschappij (BPHM) NV in Amsterdam en als BP HOLLAND 27 in de vaart gekomen. Op 19-04-1983 overgeschreven naar BP Handel Maatschappij Nederland BV in Amsterdam en niet hernoemd. Op 27-01-1987 overgeschreven naar BP Maatschappij Nederland BV in Amsterdam en niet hernoemd. Op 01-08-1989 overgeschreven naar BP Nederland BV in Amsterdam en niet hernoemd.
Op 30-12-1990 verkocht aan Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en op 04-01-1991 hernoemd in BELGIA.
Op 09-11-1993 verkocht aan Vof Strien Tank in Dordrecht en hernoemd in JOERY.
In 1994 verkocht aan Wiljo NV in Antwerpen en als SMARAGD in de vaart gekomen (600….). In 1997 verkocht aan Vof Smaragd in Terneuzen en als SMARAGD in de vaart gebleven (2323070).
In juli 1999 gesloopt.

 

De overdracht van de BP HOLLAND 27 in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam. De vlag van scheepsbouwer Schram wordt gestreken en die van de BP gehesen. Op de achtergrond de terminal van BP in de Botlek, die sinds 1960 operationeel was. Foto: A. de Vries-Schaddee van Dooren.

De BP HOLLAND 27 tijdens haar eerste reis. Een groot deel van de opbouw van het schip staat nog in de lijnolie. Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

Het motortankschip BP HOLLAND 27 voor de Prinses Beatrixsluis in Vreeswijk. Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

Het brugfront van de BP HOLLAND 27 met A. van de Plas die de ‘wacht’ houdt. Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

En toen werd het winter. De winter van 1962/1963 zou (achteraf) worden aangemerkt als één van de strengste van de twintigste eeuw. De bevoorrading van het noorden van het land moest echter zolang mogelijk doorgaan en dat betekende dat er gevaren moest worden; hoe de omstandigheden ook waren. De BP HOLLAND 27 had opdracht de depots in Groningen en Delfzijl te bevoorraden, en dat was geen eenvoudige opgave. Hier zien we de BP HOLLAND 27 net buiten de Oranje-sluizen. Het is wachten op de ijsbrekers om het IJsselmeer over te komen.Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

En dat de winter niet voor niets als bijzonder streng werd aangemerkt bewijst deze foto wel. De pompen van de BP HOLLAND 27 zijn ‘stijf’ bevroren. Foto: collectie: J. Huijzer – met dank.

De BP HOLLAND 27 knokt zich een weg door het ijs van IJsselmeer. Het hoeft geen betoog dat deze omstandigheden het uiterste van het schip en haar bemanning eiste. Foto: J. Bultje – met dank.

Na enkele uren ploeteren door het stugge ijs van het IJsselmeer krijgt de BP HOLLAND 27 eindelijk hulp van een ijsbreker. De WATERGEUS van Wagenborg komt langszij om een eerste sleepdraadje over te nemen. Foto: L. de Jonghe – met dank.

En als er eenmaal in Delfzijl gelost is er geen ontkomen aan. Dan moet je weer terug. De WATERGEUS verleent opnieuw bijstand. Foto: J. Bultje – met dank.

De ijsbrekers WATERGEUS en GOLFBREKER brengen de motortankschepen PAULA (4002690) en BP HOLLAND 27, via het Eemskanaal terug van Delfzijl naar Groningen. Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

Kapitein Cor Varkevisser houdt nauw contact met de konvooileider aan boord van de WATERGEUS. Stuurman Arie heeft als zijn concentratie nodig om de ’27’ op koers te houden en bootsman Jaap van Beelen luistert gespannen naar het geluid van de twee bolnessen. Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

De BP HOLLAND 27 neemt een zeetje over op de Westerschelde. Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

De BP HOLLAND 27 in de nieuwe groen/gele kleuren van de BP. Foto: collectie J. Huijzer – met dank.

De derde BELGIA, opvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug te Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – collectie Arie Lentjes – met dank.

Het motortankschip JOERY van Van Strien voer enkele jaren als huurschip in de Van Ommeren vloot. Foto: Willem Keizer – collectie Arie Lentjes – met dank.

De SMARAGD, reeds deels onttakeld, ligt klaar voor de sloop. Foto: W.H. Bot – met dank.

De SMARAGD deels onttakeld, ligt klaar voor de sloop. Foto: W.H. Bot – met dank.