Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309652.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1956.
Bouwwerf: T. Buschmann in Hamburg. 
Bouwnummer: 52.
Proefvaart: 06-08-1956.
Afmetingen: 66.96 x 8.27 x 2.62.
Tonnage / Inhoud: 930 / 1121.
Voortstuwing: 500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 7155. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigeaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: APPIA, AETOLIA, CALABRIA, CAMPANIA, ISTRIA en LUCANIA (allen gebouw bij T. Buschmann in Hamburg).
Betekenis Scheepsnaam: Naar ‘Via Aurelia‘, één van de hoofdwegen naar Rome, tijdens het Romeinse Rijk.
Bijzonderheden: Stapelloop: 11-06-1956.
Proefvaart: 06-08-1956.
Overdracht: 06-08-1956.
In 1982 met een kapotte hoofdmotor aangekocht door Verol BV in Dordrecht en niet hernoemd (2317075). In opdracht van Verol, bij Scheepswerf P. Smit in Rotterdam in 1983 omgebouwd tot tankduwbak. De opbouw op het achterschip werd verwijderd en het schip werd met zes meter ingekort. Tevens werden twee hydraulisch aangedreven lospompen van een voormalige tankduwbak van Van Ommeren op het achterschip geplaast aangedreven door een nieuwe pompmotor.
Levensloop: Op 20-03-1974 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 24-06-1974 verkocht aan Westaba Schiffahrts AG in Basel. In 1975, via Westaba Schiffahrts AG in Basel, verkocht aan Gebr. Kleinstra in Rotterdam en hernoemd in MUTATIO (2314208). In 1976, via Westerstad BV in Rotterdam verkocht aan A.J. Theuns in Bolnes en hernoemd in SAPORRO. In 1978 overgeschreven naar Osaka Tankvaart BV in Ridderkerk en niet hernoemd. In 1979 verkocht aan W. Segar in Krimpen a/d IJssel en hernoemd in YVONNE-S. In 1981 via Genso BV in Hendrik Ido Ambacht verkocht naar een onbekende Belgische eigenaar en hernoemd in OSKAR I. In 1983, als OSKAR I (2317075) aangekocht door Verol BV in Dordrecht en aansluitend omgebouwd tot tankduwbak. In 1984 verkocht aan Dutch Shipping BV in Veenendaal en hernoemd in MONIQUE. In 1987 verkocht aan Fokko Scheepvaart Maatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd. Aansluitend doorverkocht aan G.E. Riesdijk in Leerdam en hernoemd in SUSANNE. Voer als koppelverband met het motortankschip JUDITH (ex. RAURICIA). In 1990 verkocht naar Inverdo BV in Dordrecht en aansluitend bij Scheepssloperij Rijsdijk BV in Hendrik Ido Ambacht gesloopt.

 

Het motortankschip AURELIA, opvarend aan de Loreley. Foto: archief Arie Lentjes.

Het is wasdag aan boord van de AURELIA. Omdat het schip voorspan krijgt hangt er een wrijfhout tussen de sleepdraad en de boeiing. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip AURELIA, bij een ons niet bekende installatie van de Shell. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip AURELIA voor de sluis van Birsfelden. Foto: archief Arie Lentjes.

 

 

 

 

Laatst gewijzigd