Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2304475. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1929.
Bouwwerf: Scheepswerf Gebr. Pot in Bolnes.
Bouwnummer: 829.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 38.51 x 5.05 x 2.12.
Tonnage / Inhoud: 247 / 322.
Voortstuwing: 60 pk Deutz, type SOMZ 330, 2 cilinder. 
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 6.
Pompcapaciteit: 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp + 1 x 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: DAVOS, EVIAN, CHAMONIX, LOCARNA, LUGANO, VILLARS, SPIEZ, NICE, MENTON, FREJUS, HYERES (allen gebouwd bij Pot Bolnes).
Betekenis Scheepsnaam: Arosa is een plaats in het kanton Graubünden in Zwitserland. Het is een ski- en vakantieoord ten oosten van Chur.
Bijzonderheden: Geen.
Levensloop: Op 30-12-1960 verkocht aan de Belgische Tankrederij (Transtank) NV in Antwerpen en hernoemd in ANDERLECHT. Op 04-08-1960 verkocht aan Metoikos NV in Boom, België. Daarna onbekend.

 

Het motortankschip AROSA, waarschijnlijk ergens op de Waal. In ‘slappe’ tijden op de Bovenrijn werden de spitsen nogal eens naar Rotterdam gehaald om vandaar uit te opereren. Foto: archief: Arie Lentjes.

Het motortankschip AROSA op een voor ons onbekende plaats. Aan het schoorsteentje helemaal links te zien ligt de ITALIA er ook. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip AROSA, in de vroege ochtendnevel afvarend op de Schelde te Oudenaarde (1949). Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip AROSA verlaat de sluis Pont d’ Hain op het Canal Nimy-Blaton-Péronnes in Mons (Bergen). Niet veel verder sluit dit kanaal aan op het Canal du Centre (Centrumkanaal) richting Schelde. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANDERLECHT, afvarend op de Schelde. Foto: archief Arie Lentjes.