Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309961. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1957. 
Bouwwerf: Schiffswerft Hilgers AG in Rheinbrohl, Duitsland. 
Bouwnummer: 8109. 
Proefvaart: 04-07-1957. 
Afmetingen: 79.87 x 9.50 x 2.82. 
Tonnage / Inhoud: 1408 / 1715. 
Voortstuwing: 2 x 400 pk Bolnes, type 8 L, 8 cilinder, 2 tact, 430 omw/min. Motornummers: 1585 en 1586. 
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. 
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: ARGOVIA, RHODANIA, GEORGIA, THURGOVIA en VALLESIA. 
Betekenis Scheepsnaam: Naar Armenië, een voormalige Sovjet republiek.
Bijzonderheden: Stapelloop: 17-05-1957.
Overdracht: 04-07-1957.
In 1961, bij Boele Bolnes omgebouwd tot duwend motortankschip van 1355 ton. Hiervoor uitgerust met een (hefbare) centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening, hydraulisch stuurwerk en een koproer. Voer als koppelverband samen met het tot duwlichter omgebouwde sleeptankschip HIBERNIA. Voer daarna nog een aantal jaren als zelfvarend motortankschip. In 1981 omgebouwd tot droge-laidndschip van 1392 ton. In …. verlengd naar 85.84 meter en 1525 ton en tevens hermotoriseerd met 2 x 450 pk Caterpillar.
Levensloop: Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 09-07-1981 verkocht aan H.L.J. Westerlinck in Antwerpen en hernoemd in PRESSBURG. Op 24-08-1981 in Nederland uitgeschreven en in België geregistreerd onder nummer 6001909. Omgebouwd tot droge-ladingschip. Op 22-12-1986, via Scheepaart Maatschappij Fokko BV in Rotterdam verkocht aan Rederij Buitendijk BV in Hendrik Ido Ambacht. Hernoemd in CREDO. Anno 2017 in de vaart. 
Niet de allerbeste foto van het motortankschip ARMENIA, maar omdat deze foto gemaakt is tijdens haar eerste reis, wordt hij hier toch maar geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

Niet de allerbeste foto van het motortankschip ARMENIA, maar omdat deze foto gemaakt is tijdens haar eerste reis, wordt hij hier toch maar geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De ARMENIA kwam in 1957 in de vaart met een voor die gangbare stuurhut. Helaas hebben we niet kunnen achterhalen wie de jongen achter het haspel is en wie hier de kapitein is. Mocht iemand hier het antwoord op weten houden wij ons aanbevolen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De ARMENIA kwam in 1957 in de vaart met een voor die tijd gangbare stuurhut. Of te wel, een staand haspel en een houten kruk (niks ergonomisch verantwoorde stuurstoelen) Helaas hebben we niet kunnen achterhalen wie de jongen achter het haspel is of wie hier als kapitein is vastgelegd. Mocht iemand het antwoord op weten houden wij ons aanbevolen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ARMENIA, waarschijnlijk ergens  op de Neckar. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ARMENIA voor anker op de Bovenrijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Sleep- en duwvaart verenigd in één foto. Het motortankschip ARMENIA in 1961 aan de werf van Boele in Bolnes voor de ombouw tot duwend motortankschip met de motorsleepboot TREKVOGEL, voor groot survey, langszij. Foto: Archief Arie Lentjes.

Aanvankelijk bedacht de technische dienst van Van Ommeren voor de combinatie AMENIA/HIBERNIA een nogal ingewikkeld koppelsysteem met twee duwstangen, hangend in een soort kranenbalken. Hiervoor moest de boeiing voor een deel gesloopt worden om twee ‘omgekeerde’ haken’ te kunnen plaatsen. Archief: Arie Lentjes.

Het oorspronkelijke  koppelsysteem van de ARMENIA/HIBERNIA combinatie in beeld. Omdat dit systeem niet beviel en Van Ommeren tegelijkertijd niet wilde investeren in dure duwstevens werd dit systeem al snel losgelaten en overgestapt op een systeem waarbij de boeg van het duwend motorschip steunde in een rol op het achterschip van de lichter en de koppeling uitsluitend door middel van koppeldraden tot stand kwam. Archief: Arie Lentjes.

Uiteraard kon een duwcombinatie van ruim 170 meter niet bestuurd met een simpel haspel (zie foto boven). Hier was duidelijk een centrale manoeuvreerstand voor éénmansbediening voor nodig. Elektrotechnisch bedrijf De Hoop in Rotterdam kreeg opdracht deze te ontwerpen en te bouwen. Hier zien we deze besturingsunit in aanbouw in de werkplaats van De Hoop. Foto: Archief Arie Lentjes.

De centrale manoeuvreerstand van de ARMENIA in aanbouw in de werkplaats van De Hoop in Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het eindresultaat geplaatst in de stuurhut van de ARMENIA. Een noviteit in de Van Ommeren vloot en wel heel duidelijk een verschil met de oorspronkelijke inrichting van de stuurhut (zie foto boven). De roerganger zit niet langer op een houten bankje maar heeft een eigen stuurstoel. Foto: Archief Arie Lentjes.

Een ander probleem wat zich aandiende was het zicht voor de combinatie in de ledige vaart. Door de lengte van de combinatie was de ‘dode hoek’ voor de kop enorm. Van Ommeren dacht dit op te kunnen lossen door bovenop het stuurhutdak een soort ‘duiventil’ te bouwen. De centrale manoeuvreerstand kon via een platform omhoog worden gedraaid. Foto: Archief Arie Lentjes.

Nogmaals de ‘duiventil’ in beeld. Dat de bemanning van de ARMENIA zich niet prettig voelde om op deze manier rond te moeten varen zal niemand verbazen. De omhoog gedraaide centrale manoeuvreerstand is op deze foto ook goed te zien. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwcombinatie ARMENIA/HIBERNIA, opvarend in de sluis van Neuhoff/Straatsburg. De bijzondere koppelconstructie is inmiddels vervangen door zogenaamde koppeldraden, een methode die veel beter beviel en navolging vond bij de andere duwcombinaties. Foto: Archief Arie Lentjes.

Na te hebben gelost in Basel zien we de duwcombinatie ARMENIA/HIBERNIA, opnieuw in de sluis van Neuhoff/Straatsburg maar nu afvarend. De ‘duiventil’ is verleden tijd en gesloopt. Er voor in plaats kwam een zogenaamde periscoop. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ARMENIA, opvarend boven Duisburg. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ARMENIA, opvarend op de Benden-Rijn. Ondanks dat het schip niet meer duwt is de periscoop blijven staan. Foto: G. Dexheimer – met dank.

Het motorvrachtschip CREDO, opvarend te ….. Foto: A. Dehoust – met dank.

Het motorvrachtschip CREDO in de haven van Koblenz in de zomer van 2003. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motorvrachtschip CREDO in de haven van Koblenz in mei 2004. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het is inmiddels spantjes tellen bij de voormalige ARMENIA. Hier ligt de voormalige Van Ommeren tanker als motortankschip CREDO op de palen in de Mississippihaven/Maasvlakte in de winter van 2010.

De CREDO op de palen in de Mississippihaven/ Maasvlakte in de winter van 2010. Door de houten stuurhut is het schip nog altijd goed als voormalig Van Ommeren schip te herkennen.

Op de raamkozijnen en de schoorsteen na, lijkt de CREDO nog in alles op de oude AMENIA. Ook de houten stuurhut en het scherpe achterschip spelen hierin een grote rol. Hier ligt het motorvrachtschip CREDO op de palen in de Mississippihaven op de Maasvlakte in de winter van 2010.

Het motorvrachtschip CREDO aan de werf in Hendrik Ido Ambacht in de zomer van 2014. Foto: H. Platje – met dank.

Het motorvrachtschip CREDO aan de werf in Hendrik Ido Ambacht in de zomer van 2014. De houten stuurhut is verdwenen en vervangen door een exemplaar van aluminium. Foto: H. Platje – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd