Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309575. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1956.
Bouwwerf: Schiffswerft Hilgers AG in Rheinbrohl, Duitsland.
Bouwnummer: 8077.
Proefvaart: 18-05-1956.
Afmetingen: 79.80 x 9.47 x 2.82. 
Tonnage / Inhoud: 1397 / 1716.
Voortstuwing: 2 x 400 pk Bolnes, type 8 L, 8 cilinder, 2 tact, 430 omw/min. Motornummers: 1551 en 1552. 
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen. 
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leiding systeem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: RHODANIA, ARMENIA, GEORGIA, THURGOVIA, VALLESIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Aargau, een kanton in het noorden van Zwitserland.
Bijzonderheden: In 1969 bij Scheepswerf Boele in Bolnes verlengd naar 99.82 meter en 1855 ton en 2309 kubieke meter inhoud met 14 tanks. Tevens voorzien van hydraulisch stuurwerk en een koproer. 
Levensloop: Op 03-07-1975 verkocht naar Rhein-Seefracht GmbH in Düsseldorf en op basis van een bare-boat charter voor Van Ommeren (Binnentankvaart), als ARGOVIA, onder Duitse vlag (4018030) in de vaart gebleven. In 1989 bij de Tritonwerft AG in Duisburg-Ruhrort gesloopt.   
Het motortankschip ARGOVIA, in de haven van Straatsburg. Foto: Silis Noordloos - met dank.

Gelost bij de Shell in de Oliehaven van Straatburg en wachtend op de volgende reis. Het motortankschip ARGOVIA voor anker in de Oliehaven van Straatsburg.  De gekke paddenstoel die boven de voorroef uitsteekt is de TV antenne. Foto: Silis Noordloos – met dank.

Het motortankschip ARGOVIA, in de haven van Straatsburg. Foto: Silis Noordloos - met dank.

Het motortankschip ARGOVIA in de Oliehaven van Straatsburg. Op de achtergrond het steiger van de Shell. Foto: Silis Noordloos – met dank.

Het motortankschip ARGOVIA, in de haven van Straatsburg. Foto: Silis Noordloos - met dank.

Het motortankschip ARGOVIA, in de Oliehaven van Straatsburg. De indeling van de roef aan deze kant was; achterste raam: hut eerste stuurman, twee volgende ramen: salon/woning kapitein, deur: ingang naar de woning via een halletje, twee voorste ramen: loodsenhut, laatste deur: ingang machinekamer. Foto: Silis Noordloos – met dank.

Het motortankschip ARGOVIA in de oliehaven van Straatsburg. Foto: Silis Noordeloos - met dank.

Het motortankschip ARGOVIA in de Oliehaven van Straatsburg. Op deze foto zijn goed de twee strangenlieren te zien. De ARGOVIA en haar zusterschepen werden vaak gebruikt om sleeptankschepen mee te nemen of om voorspan te verlenen. Foto: Silis Noordloos – met dank.

Een blik op het roefdek van de ARGOVIA. De sleepdraden liggen netjes opgeschoten op een houten vlonder. Foto: Silis Noordloos - met dank.

Een blik op het roefdek met de machinekamerkap en de sleephaak. De sleepdraden liggen netjes opgeschoten op houten vlonders. De radarscanner oogt al redelijk modern. Foto: Silis Noordloos – met dank.

Nogmaals het roefdek, nu vanuit de stuurhut gezien. Foto: Silis Noordloos - met dank.

Nogmaals het roefdek, nu vanuit de stuurhut gezien. De zwarte schoorsteen met de typische witte VO, blinkt alsof hij net gepoetst is. Foto: Silis Noordloos – met dank.

Het front van de stuurhut van de ARGOVIA. Het grijze kastje is een soort periscoop, geplaatst na de verlenging. Foto: Silis Noordloos - met dank.

Het front van de stuurhut van de ARGOVIA met de achterste kranenbalken en de lospompen. Het grijze kastje op het dak van de stuurhut is een soort periscoop, de voorloper van de huidige camera. Dit apparaat werd na de verlenging aangebracht om een beter zicht te krijgen op de dode hoek voor het schip. Foto: Silis Noordloos – met dank.

De 2 x 240 kuub per uur Houttuin motorpompen van de ARGOVIA. Foto: Silis Noordloos - met dabk.

Toen scheepspompen nog echte pompen waren, de 2 x 240 kuub per uur Houttuin motorpompen van de ARGOVIA. Foto: Silis Noordloos – met dank.

Geen moderne manoeuvreerstand met elektronische snufjes, maar gewoon een ouderwets haspel en een koperen spreekbuis met fluit om te kunnen communiceren met de machinekamer. Foto: Silis Noordloos - met dank.

Geen moderne manoeuvreerstand met elektronische snufjes, maar gewoon een ouderwets haspel met bochtaanwijzer en een koperen spreekbuis met fluit om te kunnen communiceren met de machinekamer. Foto: Silis Noordloos – met dank.

De stuurhut van de ARGOVIA vanuit de andere kant gezien. Helemaal vooraan het pookje voor de bediening van het koproer. Foto: Silis Noordloos - met dank.

De stuurhut van de ARGOVIA vanuit de andere kant gezien. Helemaal vooraan het pookje voor de bediening van het koproer. De rare zwart/grijze toeter naast het haspel is een speciale kap die met daglicht over het radarbeeld geplaatst kon worden (zie ook de foto’s van de THURGOVIA). Foto: Silis Noordloos – met dank.

De ARGOVIA gezien vanaf de ankerlier naar achteren. Foto: Silis Noordloos - met dank.

De ARGOVIA gezien vanaf de ankerlier naar achteren. Foto: Silis Noordloos – met dank.

En zo eindigde het leven van de ARGOVIA. Afgemeerd als sloopgoed bij de Tritonwerft in Duisburg. Foto: Archief Arie Lentjes.

En zo eindigde het leven van de ARGOVIA. Afgemeerd als sloopgoed bij de Tritonwerft in Duisburg. Foto: Archief Arie Lentjes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatst gewijzigd