Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2308475. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open. 
Bouwjaar: 1952/1953.
Bouwwerf: Scheepswerf J. Boel in Temsche, België. 
Bouwnummer: 1299. 
Proefvaart: 21-04-1953. 
Afmetingen: 67.00 x 8.18 x 2.62. 
Tonnage / Inhoud: 907 / 1079. 
Voortstuwing: 550 pk Stork met Buchi-drukvulling, type 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min, motornr: 5779.
Aantal schroeven: 1, voorzien van een straalbuis. 
Kopschroef: Geen. 
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 180 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: THESSALIA, TOSCANIA, APULIA, ETRURIA en UMBRIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Arcadie, een Griekse provincie.
Bijzonderheden: Stapelloop: 09-03-1953.
Proefvaart: 21-04-1953.
Overdracht: 29-04-1953.

In 1984 door C. Koole Tankrederij BV in Zaandam omgebouwd voor het transport van plantaardige olie. Uitgerust met vijf tanks en 841 ton. Tevens hermotoriseerd met met 2 x 420 pk Scania (dubbele dieselmotor op 1 schroefas), type , 1800 omw/min, motornummers: 5523083 en 5522936. Waarschijnlijk ook in datzelfde jaar uitgerust met een duwsteven. 
Levensloop: Op 08-03-1974, via Scheepvaart & Handel Euroshipping BV in Lobith-Tolkamer verkocht aan J.G. van der Hoofd in Tiel en hernoemd in JARAL. Op 22-01-1975 terugverkocht aan Scheepvaart & Handel Euroshipping BV in Tolkamer-Lobith en op 27-01-1975 hernoemd in AXEL. Op 05-09-1975 verkocht aan A.C. Faasse in Terneuzen en hernoemd in ADCA. Op 17-11-1983 verkocht aan T. de Heer in Vlaardingen en hernoemd in DAYER. Op 09-04-1984 verkocht aan C. Koole Tankrederij BV in Zaandam en hernoemd in VOLHARDING VIII. In 1995 afgevoerd van de sterkte en aansluitend gesloopt.  
Het motortankschip ARCADIA, opvarend in Mannheim.

Het motortankschip ARCADIA, opvarend te Mannheim, ter hoogte van loodsenstation Faules Eck.

De ARCADIA in de haven van Frankfurt. De Duitse kanalen waren voor dit type schepen een regelmatig terugkerende bestemming. Foto: J. Stigter - met dank.

De ARCADIA in de haven van Frankfurt. De Duitse kanalen waren voor dit type schepen een regelmatig terugkerende bestemming. Foto: J. Stigter – met dank.

Het motortankschip ARCADIA, op een voor ons totaal onbekende bestemming. Helaas staat de ARCADIA niet geheel op de foto, maar vanwege de (waarschijnlijk) Franse sleepboot willen we deze foto toch graag plaatsen. Mocht iemand uitsluitsel over deze foto kunnen geven horen we het graag.

Het motortankschip ARCADIA, op een voor ons totaal onbekende bestemming. Helaas staat de ARCADIA niet geheel op de foto, maar vanwege de (waarschijnlijk) Franse sleepboot willen we deze foto toch graag plaatsen. Mocht iemand uitsluitsel over de locatie van deze foto kunnen geven horen en ook of er enig verband met de sleepboot is, horen we het graag.

Het motortankschip VOLHARDING VIII, afvarend ter hoogte van het voormalige Tropicana. Wat opvalt is dat het schip ook is uitgerust met een duwsteven. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motortankschip VOLHARDING VIII, afvarend in Rotterdam, net beneden de Maasbruggen.  Wat opvalt is dat het schip ook is uitgerust met een duwsteven. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

 

 

 

 

Laatst gewijzigd