Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309929. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1957. 
Bouwwerf: Berninghaus in Duisburg. 
Bouwnummer: 745. 
Proefvaart: 30-05-1957. 
Afmetingen: 99.99 x 12.26 x 2.83. 
Tonnage / Inhoud: 2124 / 3025.
Voortstuwing: 3 x 450 pk Sulzer, type 6 T.W. 24, 5 cilinder, 2 tact, 425 omw/min. Motornummers: 48173/78, 48551/56 en 48545/50.
Aantal schroeven: 3 schroeven, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Geen, wel voorzien van hydraulisch bedienbare voorroeren. 
Aantal tanks: 18 tanks, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 2 x 300 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. 
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: BURGUNDIA
Betekenis Scheepsnaam: Naar Aquitanië, een streek in Frankrijk. 
Bijzonderheden: Stapelloop: 20-03-1957.
Proefvaart: 30-05-1957.
Overdracht: 31-05-1957.
In 1963 omgebouwd tot duwend motortankschip voor het duwen van een tankduwbak uit de serie VOTANK 5 t/m VOTANK 8.
In 1981 bij Scheepswerf Gelria in Nijmegen omgebouwd tot droge ladingschip van 2994 ton (109.71 x 11.97 x 3.29). Inmiddels hermotoriseerd met 3 x 650 pk Cummins. 
Levensloop: Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 16-07-1981 verkocht naar Kamar BV in Zwijndrecht en op 21-08-1981 voor
fl. 575.000,- verkocht aan M.S. Nelson AG in Basel. Vervolgens omgebouwd tot droge ladingschip. Het voor- en achterschip werden gebruikt voor een nieuw gebouwd ladinggedeelte. Het nieuwe vrachtschip kwam als LINDELO in de vaart voor L. de Weerdt in Kapellen (België) onder nummer 6001933. Dit schip werd in 2007 verkocht aan P. Gaston in Merksem (België) en hernoemd in FELOEK. In 2012 verkocht aan Linkspan AG in Ahn (Luxemburg) en hernoemd in JELO.
Het oude ladinggedeelte werd bij Scheepswerf Bozagro Marine Service BV in Rotterdam, gevestigd op het oude Van Ommeren terrein aan de Stadionweg (ligplaats OMNIA), omgebouwd tot ponton ten behoeve van het restaurant OCEAN PARADISE in de Rotterdamse Parkhaven. 

 

De AQUITANIA op 31 april februari 1957, kort na de officiële overdracht, afvarend ter hoogte van Duisburg.

De AQUITANIA op 31 april februari 1957, kort na de officiële overdracht, afvarend ter hoogte van Duisburg.

Het motortankschip AQUITANIA tijdens haar 'maiden voyage', op .. april 1957.

Het motortankschip AQUITANIA tijdens haar ‘maiden voyage’, op 31 april 1957.

Het motortankschip AQUITANIA, opvarend in het gebergte.

Het motortankschip AQUITANIA, opvarend in het gebergte met één sleeptankschip in aanhang tussen Kaub en Bingen, in de zomer van 1960.

De AQUITANIA voer, net als haar zusterschip BURGUNDIA in de volcontinu. Dat betekende eind jaren vijftig maar liefst een bemanning van 10 man. Achtereenvolgens: 1 eerste kapitein (witte pet), 2 tweede kapiteins (zwarte pet), 1 eerste stuurman, 1 tweede stuurman/bootsman, 3 matrozen, 1 machinist en 1 kok. De machinist en kok liepen overigens dagdienst. Veel koks kwamen in die jaren van de koopvaardij en konden voortreffelijk koken.

De AQUITANIA voer, net als haar zusterschip BURGUNDIA, in de volcontinu. Dat betekende eind jaren vijftig een bemanning van maar liefst tien man. Achtereen volgens: 1 eerste kapitein (witte pet), 2 tweede kapiteins (zwarte pet), 1 eerste stuurman, 1 tweede stuurman/bootsman, 3 matrozen, 1 machinist en 1 kok. De machinist en kok liepen overigens dagdienst. Veel koks kwamen in die jaren overigens van de koopvaardij en konden voortreffelijk koken (en taarten bakken).

De centrale manoeuvreerstand van de AQUITANIA, een regelrechte noviteit in de Rijnvaart.Zelfs de radarmonitor is al geintregeerd.

De moeder aller centrale manoeuvreerstands in de Rijnvaart. Ondanks dat het er thans nogal gedateerd uitziet was het in de jaren vijftig van de vorige eeuw een regelrechte noviteit.

Het is voor de kapiteins van de AQUITANIA wel even uitzoeken waar alles zit.

Het is voor de kapiteins van de AQUITANIA wel even uitzoeken waar alles zit. Ze doen het dan ook maar voor alle zekerheid met zijn tweeën.

AQUITANIA

Ook de loodsen in het gebergte moesten natuurlijk even wennen aan de besturing van de AQUITANIA. De concentratie straalt dan ook van het gezicht van Rijnloods Karl Kilp, bijgenaamd ‘Schöne Karl’.

De AQUITANIA, met het sleeptankschip TEUTONIA en BOSNIA in aanhang, gefotografeerd op de Bovenrijn.

De AQUITANIA, met de sleepschepen TEUTONIA en BOSNIA in aanhang, gefotografeerd op de Bovenrijn.

Een blik op het achterschip van de AQUITANIA vanaf de brug van Alblasserdam. De sleeptrossen liggen netjes opgeschoten op het roefdek.

Een blik op het achterschip van de AQUITANIA vanaf de brug van Alblasserdam. De sleeptrossen liggen netjes opgeschoten op het houtwerk van het roefdek.

Bij het uitvaren van de Botlek werd, tijdens dichte mist en met twee sleepschepen in aanhang, een binnenlopend zeeschip over het hoofd gezien. De schade aan de kop van de AQUITANIA was daarna zeer aanzienlijk.

Bij het uitvaren van de Botlek werd, tijdens dichte mist en met twee sleepschepen in aanhang, een binnenlopend zeeschip over het hoofd gezien. De schade aan de kop van de AQUITANIA was daarna zeer aanzienlijk.

Op deze foto is goed te zien dat het voordek tot aan de ankerlier volledig opgevouwen is.

Op deze foto is goed te zien dat het voordek tot aan de ankerlier volledig opgevouwen is. De voorboeiing zit aan deze kant onder de ankerlier gefrommeld.

Het voordek van de AQUITANIA vanaf de andere kant gezien. De vouwen in het dek zijn hier goed te zien.

Het voordek van de AQUITANIA vanaf de andere kant gezien. De vouwen in het dek zijn hier goed te zien.

Schade

Een beetje gekke foto, genomen op de werf nadat de ankers verwijderd zijn. Het moge duidelijk zijn dat het schip zwaar beschadigd is; maar deze foto lijkt meer op een gestrande walvis.

Het motortankschip AQUITANIA voor de sluis van Wemeldinge.

Het motortankschip AQUITANIA onderweg naar Antwerpen, hier voor de sluis van Wemeldinge.

Het motortankschip AQUITANIA, met de tankduwbak VOTANK 8, samen voor de sluis van Wemeldinge.

Het motortankschip AQUITANIA, nu met de tankduwbak VOTANK 8, opnieuw in Wemeldinge.

Het motortankschip AQUITANIA, met de tankduwbak VOTANK 8 langszij, afvarend ergens op de Boven-Rijn.

Het motortankschip AQUITANIA, met de tankduwbak VOTANK 8 langszij, afvarend ergens op de Boven-Rijn.

 

Het motorvrachtschip LINDELO in de Volkeraksluis - Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motorvrachtschip LINDELO in de Volkeraksluis – Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motorvrachtschip FELOEK, afvarend te Rotterdam - Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motorvrachtschip FELOEK, afvarend te Rotterdam – Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

De voormalige AQUITANIA als FELOEK (6001933) onder een stormachtige lucht in de haven van Antwerpen. Foto: Dieter Henken - met dank.

De voormalige AQUITANIA als FELOEK (6001933) onder een stormachtige lucht in de haven van Antwerpen. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motorvrachtschip FELOEK, geladen met enkele containers, op een voor ons onbekende locatie. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motorvrachtschip FELOEK, geladen met enkele containers, op een voor ons onbekende locatie. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip JELO (06001933) afvarend ter hoogte van Willemsbrug in Rotterdam. De J ontbreekt nog. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motortankschip JELO (06001933) afvarend ter hoogte van Willemsbrug in Rotterdam. De J ontbreekt nog. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motorvrachtschip JELO (06001933), opvarend ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken - met dank.

Het motorvrachtschip JELO (06001933), opvarend ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

 

Laatst gewijzigd